(Opdateret 15:46) Uden de store fanfarer eller så meget som et enkelt anmelder-eksemplar til it-redaktionerne rundt omkring har Blizzard lanceret den længe ventede opfølger til Real-Time-Strategi science fiction spillet Starcraft.
Starcraft 2: Wings of Liberty blev gjort tilgængeligt natten til i dag. Dermed har spillet været 12 år under vejs, får så lang tid er der gået siden etteren kom på markedet i forrige årtusinde.
Der er dog en meget god forklaring på den enorme forsinkelse, skriver BBC, der har talt med Blizzards internationale direktør Michael Ruder.
Han fortæller, at Blizzards planer med Starcraft 2 blev sat på den anden ende, da selskabet i 2004 lancerede World of Warcraft.
”Da vi sendte World of Warcraft på markedet, havde vi få hundrede ansatte. Nu har vi over 4.600, så det har da krævet en prioritering i virksomheden at håndterede den succes,” lyder det fra Blizzard-bossen.
Starcraft 2 minder ifølge de første meldinger fra folk, der har prøvet det, meget om det oprindelige spil. Der er de samme tre racer – to slags aliens: de telepatiske Protoss og de insektagtige Zerg. De er oppe mod de menneskelige Terrans, der har den gode evne, at de kan stjæle teknologi fra de andre to racer og modificere den til nye anvendelsformer.
Efter 12 års udvikling er grafikken i Starcraft 2 ikke så overraskende flottere end i etteren, skriver Wired, der også oplyser, at selve gameplayet er udformet efter modellen: ”If it ain’t broke don’t fix it.”
Starcraft 2 kan spilles på en pc eller Mac med meget moderate muskler (se systemkravene her) men kræver en betalt konto hos Blizzard.
Wireds omtale af Starcraft 2 er blandt de mere indsigtfulde, men selv dette blad har endnu ikke bragt en egentlig anmeldelse. Skulle nogle af ComONs læsere få lejlighed til at afprøve spillet, hører vi gerne deres mening i kommentarfeltet.