Klumme: Privatliv på nettet

"I alt for mange år har jeg delt tanker, billeder m.m.med andre via internettet. Så det er for sent at ændre på, at mit privatliv er pivåbent. Kunne jeg starte forfra, ville jeg være mere tilbageholdende," skriver Per Palmkvist Knudsen.

Ifølge LinkedIn har jeg 317 venner. Facebook opgør det til 46, mens Pulse siger at tallet er 68. Ingen af tallene passer. Jeg har ikke engang så mange, jeg kan kalde bekendte. Men gennem årene har jeg sendt og modtaget så mange invitationer på især LinkedIn, at kortet over mine virtuelle forbindelser er blevet stort. Andre har et langt større digitalt netværk.

Og det er åbenbart en værdifuld ressource: For nylig blev Plaxo solgt for hele 750 mio. til den store amerikanske mediekoncern Comcast. En pæn slat penge for en lille biks med 50 ansatte. Vigtigste årsag til handelen var, at Comcast ønskede få adgang til en teknisk platform.

Hvorfor er dette så vigtigt for en medievirksomhed? Sociale netværkstjenester kan anvendes til at vise meget, meget målrettede reklamer. Og reklamefinansiering er den eneste, tilbageværende indtægtskilde for de fleste internetmedier.

Men hvad får vi brugere egentlig ud af det? Personligt synes jeg, at LinkedIn er en god måde at gemme e-mailadresser på venner og forretningsforbindelser. Og især at holde styr på, hvor de er henne nu.

Facebook og MySpace virker som de rene børnehaver på mig. Den ene pga. værktøjerne, den anden pga deltagerne. Pulse har én nyttig facilitet: En mail tre dage før en ven har fødselsdag. Men med mange i netværket, vil denne facilitet udvikle sig til den rene spam-robot.

Der er også mere bekymrende aspekter ved disse omfattende registre over os selv og vores relationer: Vi franarres ophavsrettigheder til fx billeder i alenlange forretningsbetingelser. Og de meget detaljerede oplysninger om hvem der er hvem, og hvad de interesserer sig for kan misbruges. Af enkeltpersoner til hacking, industrispionage, eller kontrol af medarbejdere. Eller af efterretningstjenester, terrorister og virksomhedsopkøbere til mange andre formål.

De sidste mange år har vi beskrevet og delt alt på internettet, i begejstring over at vi kunne. Men internettet glemmer aldrig - selv når du tror at indholdet er slettet. Der er masser af tjenester som Internet Archive, der gemmer internetdata. Og det er ikke sikkert, at du kan komme til at slette oplysningerne. På Facebook kan du eksempelvis inaktivere din profil. Men oplysningerne forbliver på Facebook, for Facebook ejer dine billeder, tekster mm. Og de bestemmer hvornår - og om - de bliver slettet.

Jeg har selv opgivet at holde noget som helst skjult om mig selv. I alt for mange år har jeg delt tanker, billeder mmm med andre via internettet. Så det er for sent at ændre på, at mit privatliv er pivåbent. Kunne jeg starte forfra, ville jeg være mere tilbageholdende. Den vigtigste grund er, at netværksmoderne skifter, og nye tjenester kommer til og gamle dør. Typisk hvert år. Og da jeg ikke kan lade være med at eksperimentere med nye internetgimmicks, så indgår der en række digitale ruiner i mit fingeraftryk på internettet. En anden grund er, at hvis jeg en dag fik behov for større anonymitet, så er det nu meget svært.

Men du, kære læser: Brug de (a)sociale internetnetværk, men gør det med omtanke. Og husk: En ven i hånden er bedre end ti på internettet. Og rigtige venner er langt, langt bedre til at holde på en hemmelighed. Især hemmeligheder, der ikke er hemmelige i starten.

-
Per Palmkvist Knudsen er it-direktør i JP/Politikens Hus




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere