Hvordan oplever de nordiske internet-brugere bankerne på nettet? Dette spørgsmål har Cybercom og Keynote Systems forsøgt at besvare ved at rekruttere 2.100 testpersoner i de nordiske lande i april og maj.
De har åbnet en bankkonto og ansøgt om et lån i forskellige banker og afprøvet de forskellige ydelser, som tilbydes i netbankerne. Testpersonerne har skullet svare på spørgsmål om hvordan de opfatter banken både inden og efter at de i løbet af en halv time har gennemgået netbanken.
I Danmark kommer Sydbank ind på en førsteplads når det gælder kundeoplevelsen – tæt fulgt af Danske Bank – mens Jyske Bank klarer sig dårligst. Og faktisk ligger Jyske Bank i bunden blandt alle de nordiske banker i undersøgelsen når man spørger til brugernes indtryk af netbanken.
"Afgørende for hvordan brugerne vurdere hvilke banker de oplever som gode eller dårlige på nettet, er hvor enkelt det er at få hjælp til at gå videre. Hjemmesidens design og struktur og hvilke tilbud der findes, har vist sig også at være vigtigt," siger Magnus Lagerqvist, der er ansvarlig for undersøgelsen i Cybercom.
Hvis man ser på hele Norden, kommer Skandiabanken ind som det pengeinstitut, der scorer flest point på sin netbank. SEB og Handelsbanken ligger på anden- og tredjepladsen. Generelt klarer de danske banker sig lidt dårligere end de andre nordiske pengeinstitutter i undersøgelsen.
Men det er altså ikke alle danske netbanker, der er undersøgt. I Danmark er det kun netbankerne fra Sydbank, Danske Bank, Jyske Bank, Nordea og Handelsbanken, der indgår i undersøgelsen.