Et stigende antal danske virksomheder overvåger medarbejdernes private internetadfærd og mailskriveri, der foregår i arbejdstiden. Det skriver dagens udgave af Nyhedsavisen.
Overvågningen foregår for eksempel ved, at virksomheden automatisk registrerer og derefter gennemgår alle de hjemmesider, medarbejderne besøger i løbet af arbejdsdagen. En anden mulighed er, at arbejdsgiveren modtager en advarsel, når en medarbejder besøger en specifik hjemmeside. Hvis de ansatte bliver afsløret i at udføre alt for mange private gøremål, risikerer de at blive præsenteret for en fyreseddel.
»Når folk ved, at der bliver gemt en oversigt over, hvilke sider de har besøgt, så begrænser de det, der ikke har en arbejdsmæssig relevans,« siger produktchef Allan Iskov fra it-firmaet Danware Data til Nyhedsavisen.
Danware Data er et eksempel på den stigende gruppe af virksomheder, som forsøger at slå ned på for meget spildtid på arbejdspladsen. Allan Iskov fortæller, at en betroet medarbejder fra HR-afdelingen gennemgår de ansattes internetadfærd en gang i kvartalet. Det er dog kun pornografiske websites og andre sider med krænkende indhold, der er forbudt hos Danware Data.
»Men det er i hvert fald ikke meningen, at man skal sidde og læse nyheder i 20 minutter ad gangen,« siger Allan Iskov til Nyhedsavisen.
Ifølge Nyhedsavisen blev en mand fra et unavngivet firma fyret sidste år, da han - efter chefens mening - brugte for meget tid på datingsider. Fagforeningen HK advarer imidlertid arbejdsgiverne imod at stramme reglerne for meget.
»Hvis medarbejderen sidder og besvarer et par arbejdsmails hjemmefra om aftenen, så må der også være en forståelse for, at han sender et par private mails fra arbejdet,« siger næstformand Bjarne Nielsen til Nyhedsavisen.
Lektor i arbejdsret ved Handelshøjskolen i Århus, Martin Gräs, ser en stigendes tendens i virksomhedernes overvågning. Selv om arbejdsgiverne har intentioner om at fjerne spildtid på arbejdspladsen, kan det lige så vel give bagslag, advarer han.
»Konstant og øget overvågning skaber en frygt blandt medarbejdere, og det kan medføre stressrelaterede sygdomme,« siger han til Nyhedsavisen.
Karina Fritze Jensen, der er marketing manager i it-sikkerhedsfirmaet Softscan, vurderer, at 80 procent af de større virksomheder overvåger medarbejdernes internetadfærd i arbejdstiden.