Ligesom mange vestlige lande er Japan lige nu midt i en demografisk og økonomisk krise. Både på internationalt plan og internt i Japan er der bekymring over landets skyhøje gæld, den stadig mere skæve alderssammensætning med overvægt af ældre og det japanske erhvervslivs problemer med at bevare konkurrencedygtigheden i den globale handel.
Men de drøje tider i Japan kan måske være en gylden chance for danske virksomheder. Japan har tradition for at satse på egne teknologier og løsninger i stedet for at importere produkter udefra, men krisen kan gøre det lettere for danske virksomheder at finde japanske samarbejdspartnere. Det vurderer Japan-kender Jens Uggerhøj, som tidligere har været teknologiattache ved den danske ambassade i Tokyo.
"Japanske virksomheder har stolte traditioner inden for elektronik og it, men de er under hårdt pres fra koreanske og kinesiske konkurrenter. Så der er en voksende erkendelse af, at de er nødt til at gå nye veje, hvis de skal løse deres øjeblikkelige udfordringer. Derfor har de også været meget lydhøre over for vores budskab om, at projektarbejde og problembaseret læring på universiteterne, som det kendes fra den såkaldte Aalborg-model, kan fremme innovationen i virksomhederne. De kender godt principperne, men de bruger dem slet ikke i samme grad," siger Jens Uggerhøj, der nu er direktør for konsulentfirmaet Uconnect.
Han har netop deltaget i et dansk teknologi-fremstød i det kriseramte Japan. En delegation fra Aalborg Universitet og tre nordjyske teknologi-virksomheder har været i Japan for at søge samarbejde med japanske partnere. Programmet med virksomhedsbesøg, workshops og individuelle forretningsmøder involverede ud over de danske deltagere en snes japanske repræsentanter fra industrien og forskningsmiljøerne.
"Vores formål med at deltage var at mødes med universiteter og virksomheder, som i lighed med os arbejder med små satellitter. Det er et felt, hvor både Danmark og Japan er pioner-nationer, og møderne gav god anledning til at diskutere erfaringer og muligheder for et tættere samarbejde i fremtiden. Det følger vi konkret op på med yderligere møder i Europa i løbet af efteråret," siger Lars Alminde fra firmaet Gomspace, der specialiserer sig i elektronik- og softwareudvikling til helt små satellitter.
De to andre virksomheder i den danske Japan-delegation var AM3D, der allerede har åbnet eget kontor i Japan, og RTX Telecom, som også har flere storkunder i solopgangens land. Det skal nu udvides med et tættere samarbejde med de japanske universiteter.