I spillet "City of Metronome" skal du ikke buldre gennem scenerne og massakrere fjender i et konstant blodbad. Nej, i "City of Metronome" er dit eneste våben; en båndoptager...
Det er udgangspunktet for spillet, der var blandt de heldige, da der blev uddelt støtte fra Nordisk Computerspilprogram.
Spillet "City of Metronome" med fokus på lydoptagelser har for eksempel fået 600.000 kroner i udviklingsstøtte. Og "City of Metronome" er ikke alene om at bringe et atypisk gameplay på banen.
Nordisk Computerspilprogram mener selv, at der er masser af opfindsomhed at spore blandt de otte udvalgte projekter, der til sammen har fået 2,5 millioner kroner i støtte.
»Det er et gennemgående træk for de ansøgninger, som har fået bevilliget støtte, at de alle indeholder masser af hjerteblod og samtidig beskriver spil, jeg virkelig har lyst til at prøve,« sagde Stine Klie fra NCP, da hun offentliggjorte projekterne på spilmessen D3 Copenhagen Expo i København.
Her er den samlede liste over støttede projekter:
- Tarsier Studios AB (Sverige), 600.000 kroner til "The City of Metronome".
Et spil til blandt andet PlayStation 3 og Xbox 360, hvor lydoptagelser spiller den bærende rolle. En tidlig version af spillet blev allerede sidste år rost til skyerne i medierne, men på grund af det innovative og normbrydende indhold har det indtil nu været svært at finde penge nok til at færdiggøre det.
- Digital Out A/S (Danmark), 500.000 kroner for "Asteroid Cowboys".
Et arkadespil beregnet til Xbox 360's onlinetjeneste Live, hvor man som cowboy i rummet skal indfange asteroider med sin laser-lasso og samarbejde med andre spillere.
- Frecle I/S (Danmark), 300.000 kroner for "Youropa".
Et puzzle-spil til PC, der leger med brugernes retningssans. Som youropæer gælder det om at bruge tyngdekraften og generobre verden fra de såkaldte "Onesiders".
- UOVO ApS (Danmark), 300.000 DKK for "Willinilli".
En internet-baseret, virtuel verden for børn. Gennem en række forskellige spil udfordres børnene til at bruge deres kreative evner, løse problemer og snakke med andre spillere.
- Funkis Multimedia AB (Sverige), 300.000 kroner for "Fiske i Sverige".
En titel, der burde være nem at forstå. Man spiller via internettet og kan prøve flere forskellige fiskemetoder og besøge fiskepladser over hele Sverige. Målet er at blive så vild med at fiske, at man får lyst til at prøve det i virkeligheden.
- Secret Exit Oy (Finland), 300.000 kroner for "Cinnamon Beats".
Et rytmebaseret spil, hvor det gælder om at bruge instrumenter, køkkenredskaber og andre hjælpemidler til at skabe rytmemønstre og musik, som derefter kan bruges til at udfordre andre spillere.
Desuden har to projekter hver modtaget 100.000 kroner, så de kan forbedre deres chancer for at søge næste år.