En aktuel sag om at TDC først gav sine privatkunder og derefter sine engroskunder besked om en prisnedsættelse på den såkaldte bærelinje, får nu konkurrenten Tele2 til at rejse spørgsmålet om TDC holder de to forretninger godt nok adskilt overfor IT- og Telestyrelsen.
Som ComON kunne fortælle mandag er Tele2 fortørnet over at de som engroskunde hos TDC først fik besked om prisnedsættelsen på bærelinje adskillige timer efter TDC's privatkunder og pressen fik beskeden.
TDC ejer de fysiske telelinjer, kaldet den rå kobber, og sælger gennem selskabet TDC Branchesalg adgang til linjerne til TDC's andre forretninger som TDC Privat og TDC Erhverv. Men TDC Branchesalg har også Tele2, Cybercity eller hvem der ellers måtte ønske at levere telefoni til danskerne via den rå kobber som kunder.
Og der hvor Tele2 mener at kæden er hoppet af i den aktuelle sag, er ved at TDC Branchesalg gav kunden TDC Privat besked om prissænkningen knap en uge før andre branchesalgskunder. Dermed mener Tele2 at TDC ikke har de skotter mellem forretningerne, som loven kræver.
»Det illustrerer, at hele organisationen omkring TDC Branchesalg og den øvrige forretning netop ikke sikrer de vandtætte skotter. Med den nuværende konstruktion kan TDC ikke garantere, at de forkerte informationer flyder internt,« siger Tele2's juridiske og regulatoriske chef Jens Breüner til ComON.
Tele2 afleverede mandag formiddag en skriftlig klage til IT- og Telestyrelsen over TDC's adfærd. Styrelsen har nu bedt TDC om at komme med deres udlægning af sagen.
Vicedirektør Ole Hvelplund fra TDC Branchesalg forklarede mandag overfor ComON at det var en kommunikationsbrist internt hos TDC, der gjorde at ikke alle engroskunder fik ordentlig besked om prisnedsættelsen.
Det har onsdag formiddag ikke været muligt at få en kommentar fra TDC.