Deloitte Consulting forudsiger i en ny rapport, "The dot.com aftermarket", at fremtidens vindere bliver virksomheder, der både er repræsenteret med traditionelle forretninger og virtuelle Internet-butikker. De rene Internet-butikker bliver nødt til at lukke. Deloitte mener, at de store kursfald indenfor IT- og Internet-aktier er alarmtegn for, at guldfeberen i branchen er overstået. Nu vil investorerne se overskud, og dét kan kun de færrreste rene Internet-virksomheder præstere.
Selv den mest berømte online-butik, Amazon.com, har trods investeringer på mere end seks milliarder kroner ikke tjent en eneste øre. Deloitte mener, at en meget stor del af de rene online-butikker vil blive opkøbt eller gå i alliance med traditionelle handelsvirksomheder.
"Danmark er et år efter Sverige og to år efter USA i Internet-udvikling. Derfor vil vores dot.com guldfeber være overstået, næsten før den er begyndt. I stedet får vi et "after dot.com" marked lige så hurtigt som i de andre lande," siger adm. direktør Niels Søbjerg Nielsen, Deloitte Consulting, i en pressemeddelelse.
Hele rapporten kan læses hos Deloitte.