Det bliver de 14.300 erhvervskunder, som Song Networks har på sit 19.000 kilometer lange nordiske netværk, der skal danne base for TDCs fremmarch på IP-markedet. Og det er erhvervsmarkedet, som primært skal dyrkes. Det afslørede TDC i forbindelse med buddet på Song Networks.
»Vi kommer ikke til at tilbyde IP-telefoni til privatmarkedet på nuværende tidspunkt. Og vi har ingen konkrete planer om, hvornår det vil ske. I øjeblikket er det erhvervsmarkedet, det drejer sig om,« forklarer administrerende direktør Kim Frimer fra TDC Totalløsninger.
TDC lagde ikke skjul på, at det er den hastige vækst, som Song Networks har haft på netop markedet for IP-telefoni, som er en af grundene til købstilbuddet.
»IP-telefoni er det, som alle snakker og skriver om i øjeblikket. Og med en forventet årlig vækst på 20 procent frem mod 2007, er det et meget attraktivt marked,« uddyber TDC's koncernchef Henning Dyremose.
Mens TDC altså ikke går efter det private marked, har andre spillere netop indledt en offensiv den vej. Cybercity lancerede ved indgangen til denne måned sin nye satsning på IP-telefoni via de bredbåndsforbindelser, som selskabets kunder har.
Derudover har Kvickly for nyligt sat IP-telefoni fra Telsome på hylderne i dagligvarebutikkerne.
Songs netværk: 6,6 mia. kr. værd
Ifølge TDC har Song Networks brugt 8,2 milliarder svenske kroner (6,6 mia. dkr) på at opbygge sit pan-nordiske netværk. Sidste år foretog virksomheden dog en rekonstruktion, som betød, at værdien af netværket blev nedskrevet markant, fordi det har ikke længere den samme værdi, som ved anlæggelsen. I Songs danske datterselskab medførte det et regnskabsunderskud på godt 300 millioner kroner.
Den samlede værdi af netværket opgjorde Song Networks i det seneste regnskab til 161 millioner kroner mod 324 millioner kroner for et år siden.
I Danmark er blandt andre Rockwool, Kilroy Travels og Jysk kunder hos Song.