For to år siden gav Tivoli gæsterne mulighed for at forny deres årskort over nettet, og sidste år blev det muligt at købe både entre-billetter og turpas over nettet. Allerede sidste år viste det sig at være en rigtig god forretning for den gamle forlystelsespark.
»Besparelsen ligger på et pænt éncifret millionbeløb, og vi forventer at sælge dobbelt så mange elektroniske billetter i år,« siger Tivolis salgs- og marketingdirektør, Torben Holme Nielsen, til Jyllands-Posten.
Han fortæller, at Tivoli efter indførelsen af e-billetter kun behøver at bemande fem billetluger imod tidligere seks - og det giver en besparelse, der kan mærkes. Dertil kommer betydelige besparelser på porto og administration i forbindelse med fornyelse af årskort.
Når gæsterne køber e-billetter, printer de blot en billet med stregkode ud derhjemme og bruger den derefter ved en stregkodelæser ved indgangen til Tivoli. Ifølge Jakob Mortensen fra it-firmaet, Net Image, der har udviklet Tivolis stregkodebillet, appellerer det til kunderne.
»Det er blevet god service at betjene sig selv i modsætning til gamle dage, hvor selvbetjening var lig med dårlig service. I dag har vi vænnet os til selv at tanke benzin, og det foretrækker de fleste at gøre i stedet for at stå i kø og vente på en ekspedient,« siger han.