I sidste uge kom HP med en ny serie af printere med webforbindelse, hvor man kan installere forskellige online-applikationer og sende e-mails direkte til printeren. Det skal blandt andet gøre det lettere at printe fra iPhone og Android-telefoner. Men HP tænker ikke kun på hardwaren. Firmaet har indgået et samarbejde med Yahoo om at levere indhold og annoncer direkte til printerne.
Der arbejdes også på at udvikle software, som f.eks. skal gøre muligt at få udskrevet udvalgte sektioner fra en bestemt avis hver dag kl. 07.00 om morgenen. HP kaldet dette for ”scheduled delivery”.
Printeren henter altså selv avis-sektionerne ned fra nettet og sørger for at de ligger klar om morgenen. Det skaber samtidig nye muligheder for annoncører, der kan levere målrettede reklamer til brugerne sammen med avisindholdet.
I USA har HP gennemført to pilotforsøg, hvor forbrugerne har fået indhold fra et stort musikblad og en landsdækkende avis sammen med annoncer leveret direkte til printeren. Det skriver det amerikanske Computerworld.
De nye printere med ePrint-teknologi er forbundet direkte til hjemmets router og har deres egen ip-adresse. De samme ip-adresser kan også bruges til at finde ud af, i hvilket geografisk område brugeren befinder sig, så man kan levere skræddersyede annoncer. Det sker selvfølgelig allerede på almindelige websider, men her er der altså tale om, at brugeren får en skræddersyet ”trykt” avis.
Projektet har dog kun én lille skønhedsfejl. Det kan hurtigt blive meget dyrt, hvis man skal printe en frisk avis hver morgen – faktisk meget dyrere end at købe avisen i kiosken. Og det er nok de færreste brugere, der har lyst til at betale printerblæk for at få printet annoncer i stor stil.