Har leverancen af DSB’s nye IC4 tog været så længe undervejs, at det oprindelige design stammer tilbage fra før folk fik mobiltelefoner?
Det spørgsmål dukket op i dag, hvor det afsløres, at det nye tog slet og blokerer for mobilsignaler.
I forvejen har DSB vanskeligheder med et temmelig begrænset internet i togene.
Mobil-blokeringen, som dagbladet Børsen fortæller om, er ifølge Telias Karen Møller et resultat af IC4-togenes vindueskonstruktion. Et særligt solfilter gør det besværligt for signalerne at trænge igennem.
Også hos TDC lyder meldingen, at man har problemer med at få selskabets mobilsignaler igennem til passagerne i IC4-tog.
Talsmand Per M. Christiansen peger ifølge Børsen på førnævnte solfiltre. Desuden gør blyrammer rundt om togenes vinduer samt selve karrosseriet det særligt vanskeligt for signalerne at trænge igennem.
IC4-togne er kun så småt ved at blive indsat i den normale togdrift. Men problemet med blokerede mobilsignaler er et gammelkendt problem for DSB. Telias Karen Møller fortæller, at problemet er særlig stort på Kystbanen.
Et forslag fra Telia om at man bare kan sætte en repeater op i togene skydes ned af statsbanerne. Dels skal der en særskilt repeater til for hver enkelt af de fire netværksudbydere, dels er én repeater i et 86 meter langt tog formentlig ikke nok, lyder det fra DSB’s informationstjenste.
”Det er en svær beslutning, for det skal være en løsning, der kan opsættes i omkring 300 togsæt, og som skal holde mange år frem. Dette er særlig svært i telebranchen, hvor teknologierne skifter," siger vicedirektør i DSB Claus Klitholm.