Web-giganternes overvågning: Yahoo kender dig bedre end Google

En ny amerikansk undersøgelse viser, at Yahoo er den netvirksomhed, der logger allerflest af vores personlige oplysninger. Også andre web-giganter - såsom Google og Facebook - står klar til at bruge vores data til at øge annonceindtægterne.

»Fordelen ved internettet er, at ingen nødvendigvis ved, hvem du i virkeligheden er,« lyder det ofte fra for eksempel net-datere og chat-entusiaster. Virkeligheden er imidlertid, at vores adfærd på internettet bliver sporet i stor stil - godt nok ikke af andre internetbrugere, men af virksomheder, som gerne vil tjene flest mulige annoncekroner.

Ifølge en ny undersøgelse, som The New York Times og researchfirmaet comScore har udarbejdet, indsamler de store internetvirksomheder data om brugernes adfærd, vaner og mønstre i cyberspace. De fem web-steder, der indsamler allerflest data, er Yahoo, Fox Interactive Media (MySpace), Time Warner Network (AOL), Google og Facebook.

I alt er 15 store medievirksomheder blevet analyseret i undersøgelsen, der beskæftiger sig med fem former for 'dataindsamling'. Fire af disse metoder foregår på medievirksomhedens eget web-site: Viste web-sites, søgninger, videoafspilninger og viste annoncer. Hver gang én af disse hændelser kommer i spil, vil brugerens computer og virksomhedens server snakke sammen.

Den sidste form for dataindsamling er annoncer vist på andre hjemmesider end den pågældende medievirksomheds egen. For eksempel kan Google spore, at du besøger et bestemt site, hvis de viser en reklame for dig på netop dette web-sted via deres AdSense-netværk.

Yahoo er det web-site, der indsamler suverænt flest brugerdata. ComScores optegnelser viser, at sitet i løbet af en måned indsamler 2.520 forskellige data fra en gennemsnitsbesøgende. Det er dobbelt så mange som Fox Interactive Media (MySpace), der indtager listens andenplads med 1.229. Time Warner Network (AOL) havde tredjeflest dataindsamlinger med et tal på 610, Google er nummer fire med 578, og Facebook indtager femtepladsen med 525. Nederst ligger Wikipedia med en månedlig indsamling af blot 16 stykker data fra en gennemsnitsbesøgende.

Hos Electronic Privacy Information Center (EPIC), der siden 1994 har arbejdet for at beskytte borgernes private rettigheder, ser man meget alvorligt på fænomenet.

»Når man sætter sig ind i detaljerne, er det mere skræmmende, end man umiddelbart forventer. Der bliver registreret præferencer, håb, bekymringer og frygt,« siger Marc Rotenberg fra EPIC til The New York Times.

Topchefer fra de store web-virksomheder afviser over for The New York Times, at internetbrugernes personlige oplysninger kan blive krænket eller misbrugt. Navne og andre personlige informationer er beskyttet af firmaernes brugerpolitik, lyder det.

Ifølge The New York Times mener de fleste af virksomhederne, at sporings-tendensen er til gavn for både dem selv og forbrugerne.

»Du får jo indhold og reklamer, der passer præcis til den, du er,« lyder det for eksempel fra Michael Galgon, der er chef for annoncestrategi hos Microsoft.

Interesserede kan læse mere om emnet på The New York Times.




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

Project Manager

LB Forsikring

IT security specialist

Capgemini Danmark A/S

SAP Engagement Manager

Jyske Bank

Cloud Engineer
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere