»Fordelen ved internettet er, at ingen nødvendigvis ved, hvem du i virkeligheden er,« lyder det ofte fra for eksempel net-datere og chat-entusiaster. Virkeligheden er imidlertid, at vores adfærd på internettet bliver sporet i stor stil - godt nok ikke af andre internetbrugere, men af virksomheder, som gerne vil tjene flest mulige annoncekroner.
Ifølge en ny undersøgelse, som The New York Times og researchfirmaet comScore har udarbejdet, indsamler de store internetvirksomheder data om brugernes adfærd, vaner og mønstre i cyberspace. De fem web-steder, der indsamler allerflest data, er Yahoo, Fox Interactive Media (MySpace), Time Warner Network (AOL), Google og Facebook.
I alt er 15 store medievirksomheder blevet analyseret i undersøgelsen, der beskæftiger sig med fem former for 'dataindsamling'. Fire af disse metoder foregår på medievirksomhedens eget web-site: Viste web-sites, søgninger, videoafspilninger og viste annoncer. Hver gang én af disse hændelser kommer i spil, vil brugerens computer og virksomhedens server snakke sammen.
Den sidste form for dataindsamling er annoncer vist på andre hjemmesider end den pågældende medievirksomheds egen. For eksempel kan Google spore, at du besøger et bestemt site, hvis de viser en reklame for dig på netop dette web-sted via deres AdSense-netværk.
Yahoo er det web-site, der indsamler suverænt flest brugerdata. ComScores optegnelser viser, at sitet i løbet af en måned indsamler 2.520 forskellige data fra en gennemsnitsbesøgende. Det er dobbelt så mange som Fox Interactive Media (MySpace), der indtager listens andenplads med 1.229. Time Warner Network (AOL) havde tredjeflest dataindsamlinger med et tal på 610, Google er nummer fire med 578, og Facebook indtager femtepladsen med 525. Nederst ligger Wikipedia med en månedlig indsamling af blot 16 stykker data fra en gennemsnitsbesøgende.
Hos Electronic Privacy Information Center (EPIC), der siden 1994 har arbejdet for at beskytte borgernes private rettigheder, ser man meget alvorligt på fænomenet.
»Når man sætter sig ind i detaljerne, er det mere skræmmende, end man umiddelbart forventer. Der bliver registreret præferencer, håb, bekymringer og frygt,« siger Marc Rotenberg fra EPIC til The New York Times.
Topchefer fra de store web-virksomheder afviser over for The New York Times, at internetbrugernes personlige oplysninger kan blive krænket eller misbrugt. Navne og andre personlige informationer er beskyttet af firmaernes brugerpolitik, lyder det.
Ifølge The New York Times mener de fleste af virksomhederne, at sporings-tendensen er til gavn for både dem selv og forbrugerne.
»Du får jo indhold og reklamer, der passer præcis til den, du er,« lyder det for eksempel fra Michael Galgon, der er chef for annoncestrategi hos Microsoft.
Interesserede kan læse mere om emnet på The New York Times.