I november bekræftede Fujitsu-Siemens endelig rygterne om, at Siemens trækker sig ud af partnerskabet d. 1. april 2009. Siemens får den - forholdsvis beskedne - sum af 450 millioner Euro for sin andel. Den tilbageværende virksomhed kommer formentlig til at hedde Fujitsu Computers.
Som stor kunde hos Fujitsu-Siemens har vi længe søgt en afklaring af, hvad den nye ejerstruktur kommer til at betyde for produktsortimentet. Spørger man sin lokale salgskontakt får man beskeden: "Der sker ingen ændringer". Det er vel lige så sandsynligt som at det bliver en hvid jul i Danmark.
Ifølge en strategi-præsentation på Fujitsus hjemmeside vil den nye virksomhed øge sin andel af it-service markedet. På samme måde som IBM gjorde det og HP vil gøre det gennem deres køb af franske EDS.
Hvad får det så af betydning for deres produktsortiment?
Mit første gæt er, at de trækker sig ud af forbruger-pc markedet, der udgør 19% af Fujitsu-Siemens' omsætning. Det markedssegment er blevet meget hårdt efter taiwanesiske Asus viste, hvor billigt forbruger-pc'er skal sælges.
Mit andet gæt er, at de derefter sælger deres aktiviteter i business-pc-markedet, selv om den produktlinje står for 28 % af deres omsætning. Men det er præcis hvad IBM gjorde. Og Fujitsu kommer til at mangle kapital for at kunne finansiere sin indtrængning i it-serviceområdet.
Mine to gæt understøttes af, at der ikke er en eneste overvejelse om pc-produkternes fremtid i strategi-præsentationen. På trods af at de udgør 47 % af virksomhedens omsætning. Og i dag kom det så frem, at firmaet skal fyre 700 medarbejdere - alene i tyskland.
Store ændringer i omsætningssammensætning gennemfører man ikke fra den ene dag til den anden. Måske er det derfor, at Fujitsu-Siemens' kommunikation til deres kunder er så uklar. Et eksempel: "Fujitsu Siemens Computers ønsker fortsat at være en stærk og dermed pålidelig samarbejdspartner. Som følge heraf vil vi i de kommende måneder foretage nogle justeringer, der skal styrke vores konkurrenceevne og sikre en ensartet implementering af vores strategi".
Det er faktisk det mest konkrete, der står i brevet sendt til virksomhedens kunder om skilsmissen. Og det kan tolkes i alle mulige retninger, som jeg lige har gjort.
Sikkert er det, at jeg - og givet også andre af deres kunder - vil være tilbageholdende med investeringer i udstyr fra Fujitsu-Siemens, indtil der er større klarhed over, hvilke produktserierne der fortsætter. Og sandsynligvis overvejer en hel del andre virksomheder også mulige alternativer. Alt andet ville være mangel på rettidig omhu.
Lad os derfor håbe at Fujitsu - for deres egen skyld - hurtigt melder en troværdig produktstrategi ud.