I går blev det muligt at få sit telefonnummer flyttet fra Tele Danmark til et af de andre teleselskaber. Der er givetvis mange, som vil tage imod tilbudet, fordi opkaldstaksterne hos de konkurrerende selskaber er lavere. Hvad de færreste dog er klar over er, at det er dyrere at ringe til et nummer, der er tilknyttet et andet selskab end det man selv er kunde hos - helt op til 72 pct. dyrere.
Som eksempel vil det koste 72 pct. mere at ringe til et Sonofon-nummer, hvis man selv er kunde hos Tele Danmark. Og det er umuligt at gennemskue prisstigningen. Hidtil har man kunnet se på nummeret, at det var tilmeldt et andet teleselskab, men nu har alle teleselskaber adgang til alle numre.
Problemet bliver endnu større om 14 måneder, hvor også mobiltelefoner omfattes den fri nummerflytning. Fra da at kan man risikere at ringe til en pris, der er 555 pct. højere end en lokalsamtale. Det svarer til en prisforskel på 1,61 kr. i minuttet.
Hverken regeringen, forbrugerstyrelsen eller telebranchen kan på nuværende tidspunkt give en løsning på, hvordan man sikrer kundernes ret til at vide hvad det koster at ringe.
(Kilde: Berlingske Tidende)