Forum på DR's hjemmeside vidner om den utilfredshed lytterne sidder tilbage med, efter at DR har besluttet at lukke for DAB-kanalen DR Soft, der er DR's populæreste digitale kanal. 2949 indlæg er der i øjeblikket skrevet, og det skorter ikke med forslag til, hvordan danskerne skal få DR Soft tilbage på DAB-frekvenserne.
En af opfordringerne lyder på at stile de utilfredse røster til generaldirektør Kenneth Plummer, radiodirektør Leif Lønsmann og radioudviklingschef Ole Mølgaard. De ivrige debattører har sågar fundet frem til mailadresser og mobilnumre på de tre herrer.
Men det får næppe nogen betydning. DR står fast ved beslutningen.
DR har tidligere lukket ned for DAB-kanaler, DR Erhverv og P4s DAB-version. Det skete for at give frekvensplads til Radio 100 FM og Skyradio. Dengang var der også protester, men Ole Mølgaard, radioudviklingschef hos DR, indrømmer, at klagerne denne gang har været noget mere kraftige.
»Denne gang sker lukningen af DAB-kanalen ikke for at give plads til andre aktører, men fordi at DR's opgave på DAB er, akkurat lige som på FM, at supplere og udfordre de kommercielle stationer med kulturpolitisk begrundede DR-alternativer indenfor alle genrer - også populærmusikken,« siger radiodirektør Leif Lønsmann.
Radioudviklingschef Ole Mølgaard bakker op om denne udtalelse.
»DR skal mere end de kommercielle stationer. Det er ikke nok for DR blot at være reklamefri. Vi skal adskille os fra andre medier, og det kan vi gøre på mange måder. Blandt andet ved at vælge musik med kant,« siger Ole Mølgaard til ComON.
Frekvensen der hidtil har indeholdt DR Soft byder i det næste stykke tid på Evergreen, R&B, Country og Modern Rock.
For de Soft-hungrende lyttere er der måske håb på vej. Ole Mølgaard afslører at der er en ny netradiokanal på vej.
»Vi arbejder i øjeblikket på at få sammensat indholdet til den nye netradiokanal, som vi forventer går i luften i løbet af foråret,« siger Ole Mølgaard til ComON.
Så selvom Gallups Lyttertal fra oktober 2005 viser at DR Soft ligger klart i spidsen på DAB radioen med 24.000 lyttere mod DR Boogie 13.000 og DR Rock 13.000, så er det ikke succeskriterie nok for DR. For dem handler det om indhold og ikke lyttertal.