RealNetworks starter en højtprofileret marketingkampagne for digitalmusik i dag ved at halvere prisen for online-køb af musik på online-musiktjenesten Rhapsodhy.
Pointen er at skabe opmærksomhed om softwaren Harmony, som er kompatibel med iPod og andre musikafspillere.
I kraft af Harmony er det for første gange muligt for iPod-brugere at anvende andre musiktjenester end Apples egen iTunes.
RealNetworks tilbyder muligheden for køb af online-musik for 49 cents pr. sang samt mulighed for køb af musikalbums til halv pris. Tilbuddet gælder i en tidsbegrænset periode.
Kampagnen har titlen »Freedom to choose«, hvilket utvivlsomt henviser til, at RealNetworks i kraft af Harmony tilbyder online-musikkunder, ikke mindst iPod-ejere, bedre mulighed for at vælge mellem musiktjenesterne.
Apple forholder sig ikke overraskende kritisk til RealNetworks' initiativ, og sammenligner RealNetworks' metoder med hacking.
Samtidig gør Apple opmærksom på, at brugerne ikke skal forvente, at Harmony kommer til at fungere i iPods fremtidige software-opdateringer.