BBC har indgået en aftale med YouTube om at lægge video-materiale med klip og nyheder op på siden.
Det nyeste samarbejde bliver med den britiske tv-gigant BBC. Det skriver BBCs egne sider i dag.
BBC håber på den måde at nå YouTubes 70 millioner månedlige brugere og dermed skubbe trafikken op på deres egne sider. BBC lægger således kun klip på YouTube og ikke programmer i fuld længde.
BBC får tre kanaler på YouTube - en til nyheder og to til underholdning. De skal give eksempler på forskellige korte klip fra BBC.
De to underholdningskanaler adskiller sig ved, at den ene vil vise trailere og baggrundsmateriale. Det kan eksempelvis være skuespilleren David Tennant, der viser rundt på sættene i science-fiction serien "Dr. Who," hvor han spiller hovedrollen.
Den anden underholdningskanal vil have længere klip på tre til seks minutter fra populære programmer fra BBCs arkiv. Det kan for eksempel være materiale fra bilmagasinet "Top Gear."
YouTube forhandler for tiden heftigt om tv til deres sider. I USA har de allerede tilsvarende aftaler med CBS, NBC og Fox. Forleden gik en licensaftale med amerikanske Viacom i vasken, mens en anden aftale med NBA, det amerikanske basketball forbund, faldt på plads i denne uge.
Nærmere oplysninger kan findes på BBCs netavis.