Ifølge Byager er indstikkene sådan set flotte nok, men der mangler en overordnet linje i annonceringen. Og det ses blandt andet på billederne i indstikkene, mener han. Enten forestiller de en rislende kilde, eller også en slipseklædt mand.
»Det er altså gabende kedsommeligt. Enten er det for abstrakt eller også er det for konkret. De abstrakte billeder er arkivbilleder og de konkrete er næsten ens,« siger Byager og bladrer op på en side i en jysks forhandlers reklameindstik og ser et billede af en mand, der sidder på en stol i grønne omgivelser:
»Det der billede er bullshit! Jeg tror ikke på, han sidder sådan og arbejder ret tit. Det er nærmest provinsjournalistik-agtigt. Når noget er så ensformigt og visuelt fattigt, som det her indstik er, så er det både virksomheden og reklamebureauet, der har et problem. Symbolbillederne er løsrevet fra branchen og fra brandet, og de begreber, de bruger, er alt for flagrende. Vi tror ikke på, at verden bliver et bedre sted, hvis vi køber deres produkter.« siger Henrik Byager.
Modsat andre brancher, så er der af en eller anden grund ikke tradition for at have stærke brands i IT-branchen, mener han.
»Man er ikke vant til at tænke konceptuelt. Jeg tror, at IT-virksomhederne fokuserer ekstremt kortsigtet. De ser ikke længere end til det næste kvartalsregnskab, så der er ingen, der tør tage en risiko og forsøge at etablere et brand. Derfor mangler indstikkene særkende. De har egentlig en høj standard - et højt grafisk og kreativt niveau - men jeg tror ikke de er særligt læste. Virksomhederne bør bruge nogle ressourcer på at bygge noget konceptuelt op, for de får meget mere for reklamepengene, hvis de lægger en linie,« påpeger Byager.
Se Henrik Byager svinge pisken i dagens udgave af Computer Reseller News.