Efter forrygende succes i krisetiden har spilbranchen nu mødt sin første store nedgang. Salget i marts gik brat ned. Faldet var 17 procent i forhold til sidste år. I alt købte amerikanere spil, hardware og tilbehør for 1,43 milliard dollars. Sidste år var tallet 1,72 milliard.
Men det hele skyldes ikke krisen. For i USA er der tilsyneladende tradition for at give sine børn spil i forbindelse med påskeferien. Sidste år faldt påsken i marts, mens den netop er overstået i april i år. Derfor er den sene påske en del af faldet.
Sidste år blev der solgt for 121 millioner dollars i forbindelse med påske. Hvis påsken var faldet samtidig i år, så havde faldet været mindre med et salg på 1,55 milliard. Men det er stadig et fald i forhold til sidste år.
Analysefirmaet NPD siger til New York Times, at ikke kun er påsken men også udgivelsen af Super Smash Bros: Brawl, der sendte kunderne i butikken sidste år. Derfor går de ikke med til at tale om krise. Men NPD erkender, at det er problematisk, at Xbox 360 var den eneste konsol, der havde fremgang i marts i år. Dermed er det kun Microsofts maskine der har vækst i kundebasen, hvilket kan indikere, at salget af spil til de andre konsoller vil fortsætte ned.