Wupti.com får 85 millioner fra elkunder

Elselskabet NRGi sender et million-overskud retur til kunderne. Men kunderne modtager beløbet som gavekort til webbutikken Wupti.com, som NRGi er medejer af.

Et overskud fra det østjyske elselskab NRGi bliver nu sendt ind i webbutikken Wupti. Pengene er oparbejdet ved at sælge el til selskabets kunder.

Af et overskud på i alt 220 millioner kroner bliver størsteparten udbetalt på en check til kunderne, mens de sidste 85 millioner kroner kommer som et tilgodehavendebevis til Wuptis netbutik.

Sagen vækker undren i Energitilsynet, hvor kontorchef i Energitilsynet, Jan Hansen nu går i gang med at undersøge NRGi's beslutning om at give kunderne deres penge som tilgodebeviser. Han kan umiddelbart ikke svare på, hvorvidt modellen er lovligt eller ej. Det afhænger af, om overskuddet kommer fra monopolvirksomhed eller fra andre dele af elselskabets aktiviteter. Men som privatperson er Jan Hansen hurtig til at sige, at han ikke kan forstå, hvorfor elkunderne skal handle i en bestemt butik.

»Det her lyder ikke særlig morsomt for forbrugerne,« siger Jan Hansen Energitilsynet.

Selv om det muligvis er lovligt ifølge Elforsyningsloven, er det et åbent spørgsmål, om det kan være en overtrædelse af andre regler under Konkurrencestyrelsen, eller om beslutningen følger de almindelige forbrugerregler.

Ifølge informationschef i NRGi, Per Svendsen er det NRGi's repræsentantskab, der har besluttet at give de 85 millioner som et tilgodebevis til Wupti. Han forklarer, at valget af Wupti skete, fordi det ville være meget vanskeligt at administrere en aftale med flere butikker. Når valget faldt på Wupti, skyldes det både, at NRGi ejer 51 procent af Wupti, og fordi det har været nemmest at få administrationen til at fungere med en butik, man kendte på forhånd.

»Vi har ikke noget imod andre butikker, men skal også have praktikken til at fungere,« siger Per Svendsen.

Wupti er delvis eget af elselskabet, der sidder på 51 procent af aktierne, mens to private investorer sidder på resten. I følge NRGi's 2006-regnskab, brugte Wupti otte millioner kroner i webbutikkens første otte uger i 2006. Dertil er der formentligt brugt omkring 20 millioner kroner på markedsføring. Når NRGis kunder i starten af 2008 får deres tilgodebevis, kan Wupti se frem til at få op til 85 millioner kroner i ekstra omsætning fra elkunderne.

Det mener Poul Thyregod fra konkurrenten Happii.dk er en voldsom stor saltvands indsprøjtning af få. Han vil nu gå ind i sagen, uanset om det er Energitilsynet eller en anden myndighed, der kan reagere overfor NRGi, så kunder kan få alle deres penge udbetalt.

»De 85 millioner kroner er noget af en julegave at få for Wupti, for det er ikke sikkert, at kunderne har lyst at handle i deres butik. Når NRGi gør sådan, er det fordi de prøver at feje et dårligt resultat under gulvtæppet. Jeg vil tage fat i de relevante tilsynsmyndigheder, fordi det er lovpligtigt at give pengene tilbage til kunderne,« siger Poul Thyregod, Happii.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere