Kampen om AOL's gunst blev afgjort i weekenden, og Microsoft blev taberen i duellen med Google. Aftalen mellem Google og Time Warner der ejer AOL begynder med en transaktion til 1 milliard dollar, der sender 5 procent af AOL i hænderne på internetsøgnings-giganten. Handlen er første led i fem års udvidet samarbejde mellem Google og AOL.
Interessen for et samarbejde med AOL har været stor fra både Google og Microsofts side, da AOL har mere en 100 millioner amerikanske brugere om måneden på sin internetportal, og dermed tjener store penge på internetannoncering.
Aftalens endelige detaljer forventes først at blive kendt på tirsdag hvor Time Warner offentliggør aftalen, skriver New York Times.
Med aftalen må Google dog bryde nogle faste forretningsprincipper, og give AOL annoncer en særlig placering, hvor der ellers tidligere var tale om et auktionsprincip for at opnå bestemte annoncepladser. Google skal favorisere AOL's indhold i sine søgeresultater, ved at samle AOL-sider i sit eget område blandt søgeresultaterne. Det område skal desuden markeres med AOL's logo. Hidtil har Google konsekvent afvist at knytte sine søgninger til andre tjenesters logo.