Teleselskabet TDC affejer fuldstændig klagen fra konkurrenten Tele2 over at TDC skulle have misbrugt sin monopolstilling i forbindelse med en prisnedsættelse i sidste uge på den såkaldte bærelinje.
»Tele2 må klage som de vil, men de har ikke noget at klage over,« siger vicedirektør i TDC Branchesalg Ole Hvelplund til ComON som reaktion på at Tele2 nu har indbragt sagen til IT- og Telestyrelsen i en officiel klage.
Som ComON kunne fortælle mandag er Tele2 fortørnet over at de som engroskunde hos TDC først fik besked om prisnedsættelsen på bærelinjen adskillige timer efter TDC's privatkunder og pressen fik beskeden.
TDC ejer de fysiske telelinjer, kaldet den rå kobber, og sælger gennem selskabet TDC Branchesalg adgang til linjerne til TDC's andre forretninger som TDC Privat og TDC Erhverv. Men TDC Branchesalg har også Tele2, Cybercity eller hvem der ellers måtte ønske at levere telefoni til danskerne via den rå kobber som kunder.
Og der hvor Tele2 mener at kæden er hoppet af i den aktuelle sag, er ved at TDC Branchesalg gav kunden TDC Privat besked om prissænkningen knap en uge før andre branchesalgskunder.
Men det afviser Ole Hvelplund.
»Tele2 har ikke krav på besked på et særligt tidspunkt,« siger Ole Hvelplund og peger på at TDC Branchesalg allerede den 19. januar gav sine kunder, heriblandt Tele2, besked om at der ville komme en prissænkning inden 1. marts.
IT- og Telestyrelsen er nu ved at behandle klagen fra Tele2 og har i den forbindelse blandt andet bedt TDC udlevere al korrespondance i sagen mellem TDC Branchesalg og TDC Privat.