Danmark udnytter ikke mulighederne for digital forvaltning godt nok. Det siger bankernes brancheorganistion, Finansrådet. Kendskabet til mulighederne er for lille i befolkningen, og der er forvirring om, hvordan man som borger udnytter mulighederne for digital selvbetjening hos de offentlige myndigheder.
I bankernes brancheorganisation, Finansrådet, så man gerne at der kom mere gang i den digitale selvbetjening.
»Regeringen har med Den Digitale Taskforce selv anerkendt, at der er for lidt gang i digital selvbetjening i Danmark, og det er en holdning vi deler i Finansrådet,« siger Tina Füssel, der er afdelingschef for betalingsformidling i Finansrådet.
Ifølge Danmarks Statistik bruger 43 procent af befolkningen digital selvbetjening. Men kun 14 procent af dem benytter muligheden for at sende digital information, som for eksempel blanketter og ansøgninger tilbage til myndighederne. Resten udgøres af simpel informationssøgning, og download af blanketter, som man selv kan printe ud, og sende med almindelig post.
Den digitale taskforce har på den baggrund sat gang i en kampagne, der til efteråret skal øge befolkningens kendskab til mulighederne for digital selvbetjening.
Uambitiøst
Tina Füssel fra Finansrådet tøver dog ikke med at kalde Danmarks indsats inden for digital selvbetjening for "uambitiøs". Selvom Danmark ligger relativt godt placeret internationalt, så kunne det sagtens være meget bedre.
»Vi skal simpelthen ikke være tilfredse med bare at "være godt med". Danmark burde ligge helt i front, for vi har den teknologiske viden og infrastruktur, og en befolkning som er meget parat og interesseret i at benytte digitale selvbetjeningsløsninger. Der er kæmpestore muligheder som simpelthen ikke udnyttes godt nok,« siger Tina Füssel.
Hun påpeger blandt andet at TDC´s digitale signatur, som bakkes op af videnskabsministeriet, ikke har været den store succes. Den Digitale Signatur har på nuværende tidspunkt 383.000 tilmeldte, hvorimod bankernes Net-ID, ifølge Finansrådet bruges af 2.3 millioner danskere hver eneste uge.
»Millioner af danskere bruger deres Net-ID hver eneste uge til at betjene sig selv i netbankerne. Det er den største succes med digital selvbetjening i Danmark. Den succes syntes vi, at man skulle have lænet sig op ad i det offentlige Danmark, i stedet for at skabe forvirring med en digital signatur,« siger Tina Füssel.
Palle H. Sørensener chefkonsulent i Videnskabsministeriet med ansvar for den digitale signatur. Han mener ikke at det står så galt til:
»Vi må jo erkende at udviklingen ikke er gået så hurtigt som vi troede. Men vi kan altså også se, at interessen for signaturen er stigende, og det skyldes, at der nu er ved at være nok services tilgængelige til at befolkningen også syntes, at det er interessant at have en digital signatur,« siger Palle H. Sørensen.
Enkelhed er nøglen
Tina Füssel mener, at enkelhed er afgørende for borgernes lyst til betjene sig selv på nettet.
»Vi mener jo stadig, at vi med Net-ID har en løsning som har bevist sit værd i brug. Kunderne kan huske deres password, og det er en løsning som de bruger hele tiden. Vi så gerne Net-ID som mulighed på flere offentlige hjemmesider, da det ville gøre det enklere for brugerne, med en enkelt indgang til alle steder med digital selvbetjening,« siger Tina Füssel.
Hun fortsætter:
»Men det er ikke et spørgsmål om "os-eller-dem". Det handler om at få mere gang i den digitale selvbetjening, og det vil vi gerne bidrage til« lyder budskabet fra Tina Füssel.
I Videnskabsministeriet afviser chefkonsulent Palle H. Sørensen, også at planerne skulle være uambitiøse.
»Jeg syntes faktisk at det er et både godt og ambitiøst projekt som Danmark har sat gang i med den digitale signatur. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om, at det først er nu, at der for alvor er kommet gang i borgerservices, hvor borgerne kan benytte deres digitale signatur. Den slags tager tid at få på plads,« siger chefkonsulenten.