(Opdateret) Efteråret bliver mildt sagt spændende for folk, der leder efter et godt tilbud på bredbånd eller digitalt tv – eller begge dele. Jo tættere, vi kommer den 1. november, hvor der slukkes for det analoge tv-signal, jo bedre bliver knaldtilbuddene fra teleselskaberne og tv-udbydere, der vil bruge de nye digitale tv-muligheder til at kapre kunder.
Omkring 400.000 danskere mangler stadig at koble sig på en digital tv-løsning af den ene eller den anden art. De er meget interessante for selskaberne, for med mindre de helt holder op med at se fjernsyn, SKAL de ud og købe en programpakke eller en boks-løsning fra en eller anden leverandør – og de SKAL handle inden deadline om halvanden måned.
Både teleselskaberne og de rendyrkede tv-distributører øjner derfor let-plukkelige kunder i læssevis.
Den foretrukne limpind (selskaberne ville bruge ordet ”redningsplanke" for de analoge kunder) hedder triple play: En samlet pakkeløsning, hvor man får både digitalt tv, telefoni og bredbånd i én ombæring og leveret gennem samme kabel.
TDC har påfaldende stor succes med at samle bredbånd, telefoni og tv i samme kabel. Siden lanceringen i januar i år har telegiganten – blandt andet i konkurrence med sit eget datterselskab kabeltv-leverandøren YouSee – fået langt over 100.000 kunder til samle produkterne.
»Det er næsten tre gange så mange, som vi regnede med” sagde TDC-direktør Jesper Theill Eriksen til Businees tilbage i juli, hvor selskabet på et halvt år havde solgt 112.000 pakker med Home Trio og Home Duo.
Hos konkurrenterne bemærker man, at hovedparten af de nye kunder ikke er nye, men blot TDCs egne bredbåndskunder, der er konverteret. Men selvom om den analyse sikkert har en del sandhed i sig, så er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. Har kunderne lagt alle deres tele-æg i én kurv, er det nemlig lettere at holde på dem: De bliver mindre tilbøjelige til at falde for et nyt og bedre tilbud på bredbånd eller tv, fordi de forholder sig til den samlede omkostning for flere forskellige ydelser, siger en centralt placeret kilde i TDC, der ikke ønsker at blive citeret med navns nævnelse.
Men uanset hvor de mange triple-play-kunder kommer fra, så er de reelle betalende kunder i TDCs kundekartotek. Den succes har selskabets konkurrenter bidt grundigt mærke i.
Canal Digital på banen
Triple-play-tilbud tegner til at blive et vigtigt element i krigen om de digitale tv-kunder – en krig, der i disse dag synes at blive optrappet for hver time.
Her til morgen lancerede Telia det hidtil laveste bud på en samleløsning med bredbånd, telefoni og tv for 208 kroner om måneden. Timingen var omhyggeligt lagt til dagen efter, at konkurrenten You See havde gennemført den meget omtalte frigivelse af de digitale tv-signaler (som altså kan modtages frit enhver, der i forvejen har YouSees grundpakke) og få timer før at en anden konkurrent, Canal Digital, holdt pressemøde om sin nye samlepakke.
Canal Digital tilbyder bredbånd fra sit moderselskab Telenor, der dermed kommer med i tripleplay-kampen på en mere hårdtslående måde.
Mens selskabets kabel-tv-kunder har fået bredbånd tilbudt i mange år, er det første gang CanalDigital tilbyder internet til sine parabolkunder.
Pakken, som selskabet kalder ”Se, snak, surf”, koster i billigste udgave 273 kroner om måneden og i alt 2166 kroner for de første seks måneder. Pakken tilbyder 6 Mbit bredbånd uafhængigt af brugerens tv-kigning. Tilbuddet er beskrevet i detaljer her.
TDC er stadig med
TDC ligger ikke selv på den lade side i kampen om kundernes og pressens opmærksomhed. Kun en time efter at Telia havde udsendt meldingen om sit knaldtilbud indløb historien fra TDC om at danskerne ”ved for lidt” om tv via telefonstikket.
”Lige nu bombarderes danskerne af alle mulige informationer om digitalt tv. Men vi har nok ikke været helt gode nok til at gøre opmærksom på den vel nok letteste metode til at modtage det nye signal. Derfor vil jeg gerne gøre opmærksom på, at stort set alle danskere, 90 pct., kan vælge at få tv via det telefonstik, de alligevel har siddende i væggen derhjemme,” forkynder TDC’s privatdirektør Jesper Theill Eriksen i pressemedelelsen.
For at abonnere på TDC HomeTrio skal man have mulighed for at få en bredbåndsforbindelse med en hastighed på enten 5, 10 eller 20 Mbit/s. Med en hastighed på 5 Mbit/s kan man modtage og se én tv-kanal ad gangen. Med en hastighed på 10 Mbit/s kan man modtage to samtidige kanaler.
Sammenlignet med Telia-tilbudet og Canal Digitals ditto er HomeTrio-pakken dog ikke helt billig:
TDC-pakken, derudover en bredbåndsforbindelse indeholder forbrugsafregnet mobilabonnement (TDC Simply), mobilt bredbånd (Bredbånd-2-GO), koster 449 kroner om måneden. Båndbredden kan f.eks.være på ti Mbit/s, men her stager tv-kanalerne en del. Når man ser tv, falder bredbåndshastigheden Hvert tv, der er i brug, fylder op til 3,8 Mbit, oplyser TDC.
I alt bliver mindsteprisen for TDC Home Trio i de første seks måneder på 3.592 kroner.
For de penge kan man i dobbelt så langt tid være triple play-kunde hos Telia, der reklamerer med en månedlig pris på 208 kroner – svarende til en årlig pris på 3094 kroner inklusive halvårlig kortafgift.
Telia-tilbuddet rummer 18 TV-kanaler inklusiv telefoni, 2 mb internet (det er kapaciteten ud over den, der bruges til tv-signalerne) samt en trådløs router.
Telia håber, at kunne presse den nye gratis HD-kanal, som DR søsætter til november, med i pakken.
Det samme gør Canal Digital, som brugte formiddagens pressemøde til at fortælle om en handel, selskabet har gjort med DR. Handlen betyder, at Canal Digitals kunder vil få de tre nye DR-kanaler Ramasjang, kanal K og HD-kanalen tilbudt oven i det øvrige HD-indhold, som Canal Digital bryster sig af.
En central spiller vurderer, at der nok kommer endnu flere slagtilbud fra de forskellige udbydere inden det analoge signal bliver skiftet ud med et digitalt. Især venter mange på Boxer, som er blevet kritiseret for at have høje priser sammenligenet med konkurrenterne.
ComON følger kampen.