Mange kunder strømmede i går til landets supermarkeder for at fylde køleskabet efter påske-helligdagene. Kunderne måtte dog i mange tilfælde gå forgæves efter basale varer som mælk, brød, frugt og grønt, fordi Coops it-system ikke kunne forudse kundernes store efterspørgsel.
En kilde som ComON har talt med oplevede tirsdag i Kvickly på Nørrebrogade, at butikken manglede en hel række varer.
»Kvickly havde hverken mælk, brød, frugt eller grønt, og uddeleren forklarede, at han havde forsøgt at få varer fra andre butikker, men at der var tale om et generelt problem,« siger kilden.
Butiksbestyrer Claus Hessellund Jacobsen fra Kvickly på Nørrebro bekræfter overfor ComON, at butikken i går havde store problemer med vareforsyningen.
»Det er korrekt, at vi havde problemer på enkelte varegrupper, og at vi derfor ikke havde mælk og brød - og jeg havde i går det indtryk, at der var tale om et generelt problem. Vi har dag til dag levering på mælk og brød, og det kører på det vi kalder automatisk disponering. Det vil sige, at vi har en computer, der regner på, hvad vi typisk sælger den første dag efter påske. Det er erfaringsmæssigt langt den mest sikre måde at holde varer på hylderne på, men der er åbenbart noget, der er glippet i går,« siger han.
Coop Danmark oplyser dog, at langt de fleste butikker fik varer som planlagt.
»Der har været disponeret med op til 50 procent ekstra varer i forbindelse med helligdagene. Samlet set kan vi sige, at der ikke på landsplan var noget problem i går, men det er korrekt, at der har været problemer i enkelte butikker, men det er altså ikke udtryk for et generelt problem,« siger informationsdirektør i Coop Danmark, Jens Juul, til ComON.