De teknologier, der skal bruges til at købe og sælge varer på nettet, er efterhånden så veludviklede, at virksomhederne ikke længere skal bekymre sig om dem. I stedet skal de nu fokusere på, hvordan de benytter disse teknologier. Virksomhederne er nødt til at undersøge hele deres organisation og beslutte, til hvilke processer internettet er brugbart og til hvilke, det ikke er brugbart. Det er især en udfordring for små og mellemstore virksomheder, der mangler både penge og arbejdskraft til at omstille sig til den nye situation.
»Det er ikke længere nok at sige: »vi bruger internettet« og stille sig tilfreds med det. Ikke to e-handelsprocesser er éns, og folk skal kunne bruge internettet på præcis den måde, de ønsker,« siger Enrico Camerinelli fra analysefirmaet META Group.
E-handel er ikke længere blot en salgskanal, men simpelthen en anden måde at omgås kunderne på. Virksomhederne har ikke været i stand til at håndtere potentialet i alle de nye kunder, og Enrico Camerinelli mener, at nogle virksomheder har lovet kunderne alt for meget i deres e-handelsløsninger.
De virksomheder, der har størst succes med e-handel, er dem, der har forstået at kombinere online og offline handel, så kunderne kan købe ind på den måde, der passer dem. Små- og mellemstore virksomheder har ikke de samme muligheder som de store på den front, og de skal satse på at bruge deres ressourcer rigtigt.
»Der er ingen tvivl om, at de små og mellemstore virksomheder presses af det her, og de må følge kundernes ønsker,« siger Carlos Villaro Lassen, kommunikationsdirektør i Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS).