Den svenske virksomhed M2S Sverige AB går på børsen i Stockholm. Tegningsperioden er netop overstået, og den første handelsdag forventes at blive 6. december 1999.
Ved fuldtegning indbringer nyemissionen en kapital på godt 100 millioner SEK til firmaet; herudover udbydes eksisterende aktier på et samlet beløb på 30 - 60 millioner SEK i forbindelse med emissionen.
M2S (Multimedia Software Scandinavia) producerer interaktiv IT-undervisning på CD-ROM og via netværk under varemærket Wit. M2S omsatte i 1998 for 115,8 millioner svenske kr. med en indtjening på 10,4 millioner; omsætningen i de første 9 måneder af 1999 udgjorde 89 millioner svenske kroner.
M2S har hovedkontor i Stockholm, og siden 1997 er der blevet etableret datterselskaber i Norge, Finland, England, Tyskland, Spanien og Danmark. Størstedelen af omsætningen har hidtil været på det svenske marked, men det forventes, at omsætningen uden for Sverige i 1999 vil udgøre mere end 50% af det totale salg.
Det danske datterselskab, M2S Danmark A/S, der blev etableret 1. oktober 1998, har erobret en dominerende andel af markedet for uddannelse i forbindelse med hjemme-PC projekter i Danmark. Omsætningen for perioden oktober 1998 til oktober 1999 var 17,4 millioner kr. Salget i Danmark har i de første 9 måneder af 1999 udgjort 16% af koncernens omsætning. Blandt firmaets danske kunder er LEGO, Udenrigsministeriet, SAS og Danfoss, ifølge M2S.
Den tilførte kapital skal primært anvendes til videreudvikling af teknologien med fokus på levering af uddannelse over Internet, nye uddannelsesprogrammer, som helt eller delvist skræddersys til den enkelte kundes specifikke behov, og fortsat international ekspansion, fortæller firmaet.
Adm. direktør Thomas Jensen, M2S Danmark A/S udtaler, "at med den hastighed nye programmer fra Microsoft, Lotus, SAP og andre software-leverandører introduceres for medarbejderne i private virksomheder og i offentlige institutioner og med den stadigt stærkere fokusering på tilvejebringelse af den nødvendige kompetence, så er IT-uddannelsesbehovet allerede enormt og voksende."
Thomas Jensen fortsætter "vi har haft stor succes med Wit PC-kørekort. Vor fremtidige finansielle styrke vil give os mulighed for udvikle Wit-konceptet gennem både at satse på Web Based Training - nu også kaldet e-learning - og at udvikle skræddersyede uddannelseskoncepter til individuelle kunder".