Banen er kridtet op til Googles og Microsofts kamp om erhvervskunderne, efter at Microsoft har lanceret sine cloud-versioner af Office, SharePoint, Exchange og Lync
Begge virksomheder kan have fordele i forhold til hinanden, vurderer IDC-analytiker Anders Elbak.
»Der findes virksomheder, der vælger cloud, fordi det er en måde at fravælge Microsoft på. Det er ikke så stort et antal, men de findes,« siger Anders Elbak og peger dermed på en Google-fordel.
Det ændrer dog ikke ved, at Microsoft ifølge IDC-analytikeren har fordele, der samlet set overstiger Googles.
»Det er kendte Microsoft-produkter, og de fungerer. Så selvom Googles løsning selvfølgelig også fungerer, så er det umiddelbart lettere at flytte til Microsofts cloud-løsning, fordi det ligger tættere på det, man kender i forvejen.«
»Og så har Microsoft også en fordel i integrationen med de øvrige programmer som SharePoint og Lync. Selvom Google også har noget SharePoint-lignende i deres løsning, har de ikke rigtig noget at byde ind med på enterprise-niveau,« lyder det fra Anders Elbak.
Med Office 365 får man blandt andet adgang til hostede versioner af SharePoint og Lync, mail i skyen i form af Exchange med 25 gigabyte lagerplads og Office Web Apps, der giver mulighed for at se og redigere dokumenter i browseren.
I modsætning til Googles cloud-løsning er det dog samtidig hensigten, at man også skal installere til traditionelle Office-pakke lokalt - den er så integreret med cloud-løsningerne.
Så selvom de to virksomheders løsninger på overfladen minder en del om hinanden, er der alligevel ganske markante forskelle, mener Anders Elbak.