Patienterne bruger i stigende grad muligheden for elektronisk kontakt med deres læge. En ny måling fra det offentlige tjeneste sundhed.dk viser, at knap 20 pct. af de danskere, der sidste år havde kontakt til lægen, havde elektronisk kontakt. Tallene viser også, at to ud af tre har brugt mindre end 10 minutter på at vente i telefonen.
»Det er glædeligt at ventetiden for de fleste opleves som lav, og her er jeg sikker på, at muligheden for at kommunikere over nettet har forkortet de generelle ventetider ved brug af telefonen,« siger Bent Hansen, formand for sundhed.dk's bestyrelse.
Patienter med kronisk sygdom er dog lidt bagud med anvendelse af mulighederne. Selv om gruppen er blandt kernebrugerne af sundhedsvæsenet, som typisk har brug for hyppig kontakt med lægen, så har færre prøvet den elektroniske kontakt. Denne gruppe bruger også mere tid i lægens telefonkø.
I dag er det over 60 procent af landets lægehuse, der tilbyder e-mail konsultation, og udbredelsen af de forskellige tilbud om e-mail-konsultation, elektronisk tidsbestilling og receptfornyelse er steget med fem procentpoint siden nytår.
»Det går støt og sikkert fremad mod, at alle praktiserende læger kan tilbyde konsultation på e-mail, og det er vi glade for. E-mail'en er en stor hjælp for lægen - og samtidig hjælper den patienterne til at undgå frustrerende ventetid i telefonen,« siger Michael Dupont, formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO).