For bare et år siden var phishing et stort set ukendt fænomen blandt den gennemsnitlige internet bruger. Men i dag kender de fleste til det og det er efterhånden hverdag for en internet bruger, at man ser phishing e-mail der fortæller, at din konto hos eBay er spærret, der er opdateringer hos Paypal eller at din bankkonto er lukket på grund af sikkerhedsbrud.
Fælles for dem alle er, at de alle forsøger på alle mulige måder at lokke penge ud af intetanende internetbrugere.
Det har indtil videre primært været engelsksprogede phishing mails der har cirkuleret, men indenfor de seneste seks måneder er finske og svenske brugere blevet ramt af phishing forsøg på deres eget sprog.
Bankkoncernen Nordea har desuden midlertidigt måtte nedlukke deres netbank, fordi de har været offer for et større phishing angreb.
I december 2005 afsluttede antivirus-firmaet Virus112 en phishing quiz, hvor de havde udvalgt ni forskellige e-mails.
Formålet var at finde frem til, hvilke der var phishing, og hvilke der ikke var. Her havde kun 15 procent alle ni rigtige. Men mere end 70 procent havde syv eller flere rigtige.
I en lignende britisk test svarede kun 7 procent rigtigt på alle spørgsmål, hvor vi i Danmark altså havde lige over det dobbelte antal, der svarede alle rigtige. Over 90 procent svarede mindst et spørgsmål forkert, hvor man i den amerikanske udgave så at 96 procent svarede mindst en forkert.
Ifølge Virus112s statistik for 2005 udgjorde phishing omkring 10 procent af virusmængden, altså under 0,2 procent af den reelle e-mail mængde. I dag udgør phishing ca. 2,5 procent af den reelle mailmængde og niveauet er dermed 12 gange højere end for 6 måneder siden.
I statistikken for de sidste 7 dage er det også en phishingmail, der topper listen. E-mailen hedder "html.phishing.acc-4" og er en phishingmail rettet mod Chase Bank Inc. og går ud på, at man skal logge ind på sin netbank, da der har været "uregelmæssigheder".