Apple har endnu ikke officielt anerkendt, at de sælger defekte iMacs til kunderne. Men nu har de stoppet produktionen, skriver flere medier. Produktionsstoppet ventes at vare, indtil Apple får løst problemerne.
"Ifølge vores kilder, har Apple stoppet iMac 27" samlebåndet. Produktionen bliver ikke genoptaget, før Apple har fundet et pålideligt fix for både de gamle problemer som flimren og flash, og de nye problemer med gullige skærme," skriver sitet Hardmac.
Kunder har i månedsvis konfronteret Apple med, at deres spritnye 27" iMacs er defekte. Nogle iMacs vil ikke tænde, nogle har flimmer på skærmen, andre har brud i samme hjørne af skærmen og senest er skærmene begyndt at få et gulligt skær.
På nettet kan man finde adskillige marathontråde, hvor vrede, men dog tålmodige, Apple-kunder diskuterer defekterne og selv forsøger at løse problemerne.
Det er almindelig praksis blandt hardware-producenter at ignorere rapporteringer om medfødte defekter i deres produkter. Det skyldes, at en egentlig anerkendelse af medførdte defekter er meget dyrt. Det kan både Intel og Microsoft tale med om, med henholdsvis Pentium-processoren og Xbox 360.
Sitet Gizmodo er kommet i besiddelse af et internt notat fra Apple. Her bliver servicepersonalet instrueret i, at de skal forklare kunden "at en lettere misfarvning er almindeligt for lcd skærme, og normalt ikke retfærdiggør, at man får produktet erstattet.". I stedet vil Apple muligvis udskifte skærmen indenfor tre uger.
Man kan læse ComONs tidligere omtale af sagen i artiklen nedenfor.