Ingen forstår, hvad staten skriver.
En ny undersøgelse viser, at staten har overset en væsentlig detalje i deres igangværerende digitaliseringsiver. Folk forstår ikke, hvad det offentlige skriver på diverse websites og portaler. Faktisk forstår flertallet slet ikke, hvad en portal er.
Det er
Bjerg Kommunikation, der står bag undersøgelsen af, om folk forstår det offentliges sprogbrug. Det gør de ikke.
I undersøgelsen skal man forklare 25 ord. Men over 75 procent ved ikke, hvad 18 af de 25 ord betyder. 7 af de 25 ord blev forstået af mindre end halvdelen af forsøgspersonerne.
Det er ord som bureaukrati, kriterier, revalidering, besidder, fradrag, supplerende og portal.
Ord og sætninger er hentet på hjemmesider med information til borgerne om f.eks. pension og uddannelse.
"Det offentlige har i mange år satset på digital forvalting, f.eks. udvikling og drift af hjemmesider. Pengene er gået til teknisk udvikling og grafiske lækkerier. Vi synes, at der manglede viden om, hvorvidt danskerne også forstår de ord, der står på hjemmesiderne. Den har vi nu," siger indehaver Kresten Bjerg af Bjerg Kommunikation.
Undersøgelsen viser, at folk faktisk tror, at de forstår ordene.
"Der er flere ord som f.eks. “portal” og “revalidering”, hvor borgernes forståelse og det offentliges brug af ordene umiddelbart ikke stemmer overens - til trods for, at borgerne selv føler sig sikre på, at de har forstået ordene," siger Randi Skovbjerg Sørensen fra Bjerg Kommunikation.
1300 danskere har deltaget i undersøgelsen. Ældre, højtuddannede og kvinder forstod ordene bedst.