30 procent af teleregningen er gebyrer

Teleselskaberne skovler penge ind gennem afgifter og gebyrer på danskernes fastnettelefoni. Det viser en ny undersøgelse.

De danske telekunder betaler hvert år millioner af kroner i gebyrer for at bruge fastnettelefonen. Helt op mod 30 procent af danskernes fastnetregning er afgifter og gebyrer til teleselskaberne. Det viser en ny undersøgelse, som tele-analysefirmaet Netplan har lavet for Berlingske Tidende.

Debitel topper gebyrlisten - her er hele 31,38 procent af regningen gebyrer. Er man fastnetkunde hos Tele2 er 24 procent af regningen gebyrer. Hos Telia, er tallet 23,88 procent, og hos TDC er det 22,87 procent.

Hos Forbrugerrådet mener man, at teleselskabernes nuværende prisstruktur på fastnetopkald vildleder forbrugerne.

»Vores holdning er, at man skal opkræve, hvad telefonopkald koster på minuttaksterne og abonnementet og ikke andre steder. Med disse afgifter bliver telefonpriserne uigennemskuelige for forbrugerne,« siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Villy Dyhr, og fremhæver, at for eksempel afgifter på opkald, der ikke når frem til modtageren, er et problem.

Der kom fokus på netop denne type afgift, da TDC i sidste uge lancerede et prisfald på opkaldsafgiften, samtidig med at selskabet gjorde afgiften obligatorisk, uanset om kunden får forbindelse eller ej.

Torben Rune fra Netplan vurderer, at TDC kommer til at tjener 115 millioner kroner om året på den nye afgift.

Dette tal afvises dog af TDC's pressesekretariat, der hævder, at teleanalytikerens beregninger er forkerte - blandt andet fordi han ikke har fratrukket momsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere