30 procent af teleregningen er gebyrer

Teleselskaberne skovler penge ind gennem afgifter og gebyrer på danskernes fastnettelefoni. Det viser en ny undersøgelse.

De danske telekunder betaler hvert år millioner af kroner i gebyrer for at bruge fastnettelefonen. Helt op mod 30 procent af danskernes fastnetregning er afgifter og gebyrer til teleselskaberne. Det viser en ny undersøgelse, som tele-analysefirmaet Netplan har lavet for Berlingske Tidende.

Debitel topper gebyrlisten - her er hele 31,38 procent af regningen gebyrer. Er man fastnetkunde hos Tele2 er 24 procent af regningen gebyrer. Hos Telia, er tallet 23,88 procent, og hos TDC er det 22,87 procent.

Hos Forbrugerrådet mener man, at teleselskabernes nuværende prisstruktur på fastnetopkald vildleder forbrugerne.

»Vores holdning er, at man skal opkræve, hvad telefonopkald koster på minuttaksterne og abonnementet og ikke andre steder. Med disse afgifter bliver telefonpriserne uigennemskuelige for forbrugerne,« siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Villy Dyhr, og fremhæver, at for eksempel afgifter på opkald, der ikke når frem til modtageren, er et problem.

Der kom fokus på netop denne type afgift, da TDC i sidste uge lancerede et prisfald på opkaldsafgiften, samtidig med at selskabet gjorde afgiften obligatorisk, uanset om kunden får forbindelse eller ej.

Torben Rune fra Netplan vurderer, at TDC kommer til at tjener 115 millioner kroner om året på den nye afgift.

Dette tal afvises dog af TDC's pressesekretariat, der hævder, at teleanalytikerens beregninger er forkerte - blandt andet fordi han ikke har fratrukket momsen.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere