De danske telekunder betaler hvert år millioner af kroner i gebyrer for at bruge fastnettelefonen. Helt op mod 30 procent af danskernes fastnetregning er afgifter og gebyrer til teleselskaberne. Det viser en ny undersøgelse, som tele-analysefirmaet Netplan har lavet for Berlingske Tidende.
Debitel topper gebyrlisten - her er hele 31,38 procent af regningen gebyrer. Er man fastnetkunde hos Tele2 er 24 procent af regningen gebyrer. Hos Telia, er tallet 23,88 procent, og hos TDC er det 22,87 procent.
Hos Forbrugerrådet mener man, at teleselskabernes nuværende prisstruktur på fastnetopkald vildleder forbrugerne.
»Vores holdning er, at man skal opkræve, hvad telefonopkald koster på minuttaksterne og abonnementet og ikke andre steder. Med disse afgifter bliver telefonpriserne uigennemskuelige for forbrugerne,« siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Villy Dyhr, og fremhæver, at for eksempel afgifter på opkald, der ikke når frem til modtageren, er et problem.
Der kom fokus på netop denne type afgift, da TDC i sidste uge lancerede et prisfald på opkaldsafgiften, samtidig med at selskabet gjorde afgiften obligatorisk, uanset om kunden får forbindelse eller ej.
Torben Rune fra Netplan vurderer, at TDC kommer til at tjener 115 millioner kroner om året på den nye afgift.
Dette tal afvises dog af TDC's pressesekretariat, der hævder, at teleanalytikerens beregninger er forkerte - blandt andet fordi han ikke har fratrukket momsen.