Danskernes tilbudsjagt har spredt sig til elektronik på nettet, fordi der er er penge at spare. Det er konklusionen i en undersøgelse fra TradeDoubler.
3.224 personer har deltaget ved at besvare spørgsmål om deres købevaner. Mest søgt er rejser på nettet, som har en tilslutning på 50,1 procent, mens underholdning som bøger, musik, film og spil følger efter med 42,1 procent. Derefter kommer elektronisk på 38 procent.
På den baggrund vurderer Anders Fritz Carlsen, nordisk direktør i TradeDoubler, at de traditionelle elektronikbutikker risikerer at tabe kampen om kunderne, hvis de ikke er synlige på nettet.
»Danskerne er i høj grad også tilbudsryttere på nettet, især når der handles elektronik. 70,9 procent køber elektronik på grund af, at det er billigere, mens 62,6 procent køber, da det er nemt at sammenligne pris og finde tilbud. Disse tal er væsentlig højere end for andre produktgrupper,« siger Anders Fritz Carlsen fra TradeDoubler i en pressemeddelelse.
Af andre årsager til at købe elektronik på nettet, nævner 50,6 procent, at der kan handles døgnet rundt, mens 45,9 procent lægger vægt på, at det sparer tid.
Computere, telefoner og kameraer er elektroniske topscorere i undersøgelsen, mens musikanlæg, mp3-afspillere, video, dvd og hårde hvidevarer også er godt med.
Undersøgelsen er foretaget udelukkende online blandt besøgende på krak.dk, der blev spurgt, om de ville svare på nogle spørgsmål. Ifølge InterResearch A/S, der har foretaget undersøgelsen, skulle den dog være repræsentativ dels på baggrund af antallet af deltagere og dels fordi, der er taget højde for køn, alder og geografi blandt de svarende.