Ifølge gældende dansk lov må e-butikker kun maile reklamer ud til en kunde, hvis kunden selv har sagt god for det ved at klikke ja tak. Sådan bliver det ikke i fremtiden. Et nyt EU-direktiv, der i øjeblikket er ved at blive implementeret i dansk lovgivning, betyder, at kunden nu selv skal huske at sige fra over for hver enkelte butik, hvis han ikke ønsker at modtage reklamer i sin indbakke. Og ikke nok med det - kunden skal også selv sige fra, hvis han ikke vil have, at e-butikken sælger indsamlede oplysninger om ham videre til en anden virksomhed.
Rent politisk hedder det sig, at vi går væk fra samtykke-reglen og over til indsigelsesret. Jurist i Forbrugerrådet, Mette Reissmann, mener dog klart, at politikerne i denne sag har ignoreret forbrugerbeskyttelse og beskyttelsen af privatlivets fred for at tage hensyn til markedsføring. "Reklamefolket glæder sig som små børn til at komme i gang. De får langt bedre muligheder for at lave en målrettet markedsføring. (...) Vores personprofiler vil lande hos et utal af virksomheder", siger Mette Reissmann til Computerworld.
Ifølge Mette Reismann er indsigelsesretten, dvs. retten til at sige nej tak, ikke nogen videre trøst, da en enkelt forglemmelse kan betyde, at de personlige data sælges videre, og at forbrugeren dermed har mistet al kontrol. Og specielt med hensyn til børn kan loven volde problemer, da de jo slet ikke er bevidste om denne problemstilling.
EU-direktivet giver dog forbrugeren nogle få forbedringer, f.eks. en øget indsigtsret, der betyder at forbrugeren vil kunne kræve at se, hvad et firma har registreret om vedkommende og få oplysningerne slettet, hvis firmaet vel at mærke ikke længere skal bruge dem til noget.
Industriministeren sagde allerede i 1995 ja til EU-direktivet, men foreløbig er lovforslaget blevet fremsat to gange i Folketinget uden resultat. Justitsminister Frank Jensen forhandler i øjeblikket med partierne om et tredie udkast. Hvornår det bliver fremsat i Folketinget, vides endnu ikke.
(Kilde: IDG Online)