E-mærket, som skal sikre forbrugerne, når de handler på nettet, er i fremmarch.
I dag har 225 netbutikker fået e-mærket. Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år. Alene i år var der 200 nye ansøgere til mærket, mod 40 ansøgere sidste år.
PBS oplyser, at der er 3749 danske netbutikker, der modtager Dankort og 2128 netbutikker, som tager imod internationale kort på nettet, og set i det lys er 225 e-mærkede butikker ikke synderligt imponerende.
Men Hans Henrik Højbjerg Heming, formand for E-handelsfonden, som står bag mærket, er dog alligevel optimist.
»I øjeblikket kommer der rigtigt mange ansøgninger til e-mærket, og vi regner med, at antallet fortsætter med at vokse i 2005. Rigtigt meget tyder på, at netbutikkerne har opdaget, at e-mærket øger forbrugernes lyst til at handle i netbutikken, fordi e-mærket mindsker den mistro og skepsis, som mange forbrugere har i forbindelse med nethandel,« siger E-handelsfondens formand, Hans Henrik Højbjerg Heming, som betegner 2004 som et jubelår for E-handelsfonden.
Han mener, at e-mærkets synlighed er vigtig i forbindelse med udbredelse af mærket.
»Der er mærkede sites, som har mange besøgende, og det giver en positiv effekt at synligheden er høj,« siger han.
Hans Henrik Højbjerg Heming kunne dog godt tænke sig større opbakning fra de store spillere.
»De rigtigt store handlende mener ikke, de har behov for at blive e-mærket. Men de burde måske være med til at fremme udbredelsen af mærket,« siger Hans Henrik Højbjerg Heming.
E-mærket er heller ikke voldsomt udbredt blandt de helt små handlende, som synes, det er for dyrt at betale det engangsbeløb, det koster at blive e-mærket. E-handelsfonden fokuserer derfor på de mellemstore nethandlende.
»Vi er stadig ude efter at få flere med i mellemsegmentet,« siger Hans Henrik Højbjerg Heming
E-mærket uddeles til netbutikker, der opfylder en række krav til blandt andet betalingssikkerhed og fortrydelsesret. Det kan nemlig være vanskeligt for forbrugerne at afgøre, hvorvidt netbutikker handler etisk korrekt og om de bryder loven.
Blandt forbrugerne er e-mærket også i medvind. En undersøgelse fra 2004 viste, at tre ud af fem forbrugere, som handler på nettet, kender til e-mærket, og at ni ud af ti forbrugere er positive over for idéen om e-mærket.