Masser af danskere har de sidste år skiftet deres gamle kamera ud med et digitalt kamera.
Det viser sig nu på markedet for fotoprintere. Canon Danmark forventer en fordobling i salget af de kompakte fotoprintere i år.
Med et digitalkamera og en kompakt fotoprinter kan man nemlig fremkalde sine billeder i løbet af få minutter og også "on location". Den teknologi ønsker flere danskere.
Det er der to årsager til, mener John Hudson, der er produktchef i Canon.
»Først og fremmest er der mange situationer, hvor man gerne vil have sine billeder med det samme. For eksempel, når man har taget et billede af sit barn sammen med bedstemor og bedstefar. Så kan bedsteforældrene jo få billedet med hjem med det samme. Det er der ingen tvivl om, at de nyder. En anden årsag til den eksplosive udvikling på markedet for kompakte fotoprintere er, at de er meget brugervenlige. Via et USB-kabel forbinder man sit kamera eller telefon til printeren og trykker print. Så enkelt er det, og det er der mange, som har fået øjnene op for,« udtaler produktchef hos Canon John Hudson.
Ifølge John Hudson køber hver tiende af dem, der køber et digitalt kamera også en kompakt fotoprinter. Og det tal vil stige, mener han. I England bliver der således solgt mellem 3 og 4 kompakte fotoprintere, hver gang der bliver solgt 10 kameraer. Denne spin off effekt forventer John Hudson også i Danmark.
»Det engelske niveau er utrolig højt, hvilket skyldes, at kamera og printer ofte bliver solgt som en pakkeløsning. Det er der ikke den samme tradition for hos forbrugerne i Danmark, som er mere tilbageholdende i deres forbrugsvaner, hvorfor vores mål her er en spin off effekt på 15 procent,« siger John Hudson.
På markedet for kompakte fotoprintere er der meget skarp konkurrence. Canon har i øjeblikket en markedsandel på næsten 60 procent, hvilket gør dem til den klart største aktør på markedet, ifølge en undersøgelse fra DMR. Men flere aktører har meldt sig på banen og prøver at få fodfæste på det hastigt voksende marked.