Det kriseramte sociale netværk MySpace er meget tæt på et salg. Det melder Wall Street Journal. MySpace var engang verdens største sociale netværk – det blev overtaget af News Corp i 2005 for 580 mio. dollar. Nu ser det ud til, at det har været en rigtig dårlig forretning.
Den forventede salgssum er helt nede på 20-30 mio. dollar. Det er muligt at News Corp kan få 35 mio. dollar, men det er stadig langt fra de 100 mio. dollar, som News Corp har sigtet efter.
Beløbet skal sammenlignes med, at Facebook menes at være op mod 100 milliarder dollar værd. Altså 1.000 gange mere end det beløb, som News Corp havde håbet at få ind ved at sælge MySpace.
Blandt de interesserede købere nævnes Specific Media, Golden Gate Capital, THL Partners, Redscout Ventures og Criterion Capital, der allerede ejer det sociale netværk Bebo. Men kinesiske Tencent og MySpace-medstiferen Chris De Wolfe har også meldt interesse.
News Corp har investeret stort i MySpace i de sidste seks år, men det sociale netværk er plaget af et stort underskud.
Engang var MySpace større end Facebook, men i dag kan det sociale netværk slet ikke følge med konkurrenten. Facebook har allerede rundet 600 millioner brugere, mens MySpace hænger fast på 100 mio. - og alene i de første to måneder af 2010 har MySpace tabt 10 mio. brugere.
Med det faldende brugertal svinder også håbet om at skaffe flere reklameindtægter og dermed vende underskuddet til et overskud.
MySpace har forsøgt at genopfinde sig selv som en underholdningsplatform, men det er heller ikke lykkes. I starten af året blev halvdelen af de dengang omkring 1.000 ansatte afskediget.
I øjeblikket er der lidt over 400 ansatte tilbage, og det ventes at omkring 150 af dem kan regne med en fyreseddel så snart salget er afsluttet. Senere skal yderligere 150 job skæres væk, så der kun er 100 ansatte tilbage.