Sony taber stadig på hver solgt PS3

Men det går snart den rette vej.

Tre år efter, at Sony lancerede Playstation 3, taber maskinen stadig penge.

Den nyeste slimline version har gjort tabet lidt mindre. Men pengene fosser stadig den forkerte vej. Også selv om man ikke medregner den enorme sum, som Sony brugte på at udvikle maskinen og Cell-processoren.

Ifølge markedsanalytikeren iSuppli, så sælger Sony konsollen 37 dollars billigere, end den koster at fremstille. Det er de kommet frem til ved at fastslå pris og mængderabat på hver enkelt del af maskinen. De kommer frem til, at det koster Sony 336 dollars at fremstille en enkelt Playstation 3. Den bliver solgt til 299 dollars i USA. Udover at iSuppli ikke har regnet udgifterne til udvikling af konsollen med, så har de heller ikke medregnet omkostninger til markedsføring og distribution. Derfor er Sonys tab faktisk en del større, end iSuppli regner sig frem til.

Men dels er Playstation 3 dyrere i andre lande end USA og dels så forventes det, at priserne på komponter vil falde til næste år. Derfor mener iSuppli, at Sony er meget tæt på skæringspunktet, hvor de begynder at tjene penge på Playstation 3. Den dyreste komponent i PS3 Slim er Reality  grafikchippen fra Nvidia. Den koster 45 dollars. Sony har hele tiden hentet en del af de tabte penge hjem på spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere