Dyre smartphones er dårligere at ringe fra

iPhone 4's antenne er dårlig, ja - men også andre smartphones har problemer i netværkene, siger kilder til ComON. Producenterne bør stramme op, lyder det.

Hvis du kun skal bruge din mobil til at ringe eller sende sms-beskeder, så kan det være en dum idé at købe en smartphone. Kilder i den danske telebranche fortæller til ComON, at de danske teleselskaber oplever flest opkaldsproblemer med netop smartphones.

Det konstateres ved, at smartphones har en højere drop rate, altså mistede kald, end de gamle, skrabede mobiltelefoner. Det giver også udslag i, at smartphone-ejere oftere end andre kunder ringer til teleselskabernes kundeservice for at brokke sig over dårlig dækning.

Den megen brok kan også skyldes, at smartphone-ejere forventer mere af deres mobil. Hvis de har betalt op mod 5000 kroner for den nye gadget, kan det skuffe, at telefonen lige så tit eller oftere mister forbindelsen som den gamle klods.

Flere af ComON's kilder siger, at de mest ustabile smartphones mister omtrent dobbelt så mange opkald i forhold til de mest stabile telefoner i nettet.

 

Tendens bliver lagt mærke til

Kilderne nævner som forbehold over for netværksstatistikken, at smartphone-kunderne kan tænkes at have en anden profil og et anderledes brug af mobilen. Den øgede drop rate kan eksempelvis være påvirket af, at smartphone-ejere måske bruger deres mobil anderledes end ejere af traditionelle mobiler. En person, som ringer i mobil, mens vedkommende sidder i en bil eller i et tog, vil opleve langt flere problemer, fordi netværks-dækningen kommer og går. En, der opholder sig samme sted, vil til gengæld opleve en konstant netværksdækning.

Trods forbeholdene er fornemmelsen den samme:

"Mobiltelefoner performer meget forskelligt. Forskellene er større, end der er observeret tidligere. Det er ikke iPhone-specifikt," forklarer en kilde til ComON.

 

Det er ikke kun iPhone

ComON's kilder bekræfter, at iPhone klarer sig dårligt i netværkene. De ønsker dog ikke at overfortolke statistikkerne og nævne øvrige specifikke modeller. En årsag er, at det kan være svært at vurdere, om de dårlige statistikker reelt skyldes en dårlig telefon, eller om andre uregelmæssigheder - eksempelvis opsætningen i operatør-netværket - kan spille ind. Nogle vil dog gerne give eksempler på mærker, der klarer sig dårligt i netværkene. Populære HTC klarer sig angiveligt dårligt ifølge flere kilder. Også Samsung, der har lavet den populære Galaxy S, bliver nævnt som liggende i den kedelige ende. Nogle kilder gør dog opmærksom på, at billedet er meget forskelligt fra model til model. Selv erfarne producenter som Nokia og Sony Ericsson har enkelte smartphones, der klarer sig dårligt i netværkene, lyder det fra flere kilder.

Netværkene spiller dog generelt bedst sammen med smartphones fra de erfarne producenter, lyder det.

"Der er en tendens til, at de gamle spillere klarer sig bedre end de nye," siger en kilde.

Fælles for mobilerne, der er dårligst at ringe fra i netværkene, er, at der ofte er tale om smartphones.

 

Software spiller en rolle

En kilde gør opmærksom på, at softwaren i mobilen også kan spille en rolle for, hvor god forbindelsen er. Nogle modeller har angiveligt en software, der har problemer med at leve op til branchens standarder for GSM-båndet. Det kan leverandør-patches til netværkene rette op på. Ifølge ComON's oplysninger, har netværksleverandører eksempelvis leveret patches, der gør netværkene bedre til at håndtere iPhone. Operatørerne kan også på eget initiativ justere på parametre i netværket for at forbedre drop rates. Mobilselskaberne kan direkte aflæse i statistikken over drop rates, når et tweak i netværket forbedre kommunikationen.

Drop rates kan også ske, når man forlader en mobilmast og hopper over på en anden. Der er større krav til smartphones software, fordi de ved datatransmission skal håndtere nogle meget mere komplicerede spring fra en telemast til en anden - det såkaldte hand over - siger en kilde. Hvis mobilen blot skal gå fra et GSM-bånd til et andet, går det relativt smertefrit. Ved et hårdt hand over, hvor mobilen hopper fra et 2G til et 3G-net, skal mobilen og netværket håndtere langt flere processer, der kan gå galt siger kilden.

 

Fokus på producent er nyt

En kilde spekulerer i, om software og processor i nogle af mobilerne kan have vanskeligt ved at håndtere den konstante kommunikation, som mobilen skal have med telenettene. Det kan tænkes, at det bliver forværret af, at mobilerne nu ikke blot skal styre et GSM-bånd, men også 3G og snart LTE.

"Jo mere komplekst elektronik er, jo sværere er det at opnå performance," vurderer kilden.

En kilde håber, at hele debatten om iPhone 4 og dens antenne har rusket op i mobilproducenterne, og at de fremover vil arbejde på at skabe bedre radioer og antenner i mobilerne.

"Historisk set er det operatøren, det rammer, når en telefon performer dårligt. Nu er det første gang, det peger tilbage på telefonen og producenten," siger kilden.

 

God rum til antenne i en smartphone

Professor Gert Frølund Pedersen, der i 20 år har arbejdet med antennedesign ved Aalborg Universitet, siger, at smartphones skaber nye udfordringer for producenterne, fordi kunderne bruger dem på en ny måde. I stedet for at holde den oppe til øret, vil de oftere sidde med smartphonen i hånden. Smartphones holder man desuden ofte forskelligt i hånden - enten vandret eller lodret - hvilket gør det svært at finde en antenneplacering, som man aldrig rører ved.

Ellers burde producenterne have let ved at skabe en god antenne i smartphones, vurderer han.

"Alt taler for, at den fysisk store smartphone er bedre end den lille mobil," siger han om potentialet.

Han mener desuden, at smartphone-producenterne automatisk vil fokusere på antennerne, fordi smartphones har brug for et godt signal, som gør det muligt at hente data hurtigere. Gamle mobiler skulle blot bruges til tale, som kræver en ret lille datarate, pointerer han.

Ingen af de danske teleselskaber har ønsket at udtale sig til ComON om problemerne med at forbedre smartphones drop rate.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Business Analyst med flair for test

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Backend-udvikler til ny platform i Azure

ALD Automotive Danmark A/S

Regional IT-administrator
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere