I slutningen af 1990'erne fik store dele af it-branchen revet tæppet væk under sig, da den såkaldte dot-com-boble sprang. Men det bliver ikke sidste gang, at branchen får en mavepuster.
Debattøren John C. Dvorak mener, at den historiske udvikling betyder, at branchen snart kan se frem til en ny lavperiode. Før dot-com-krisen har branchen nemlig været vidne til lignende kriser, da for eksempel oppustede drømme om cd-rom-eventyr faldt til jorden.
Fælles for kriserne er, at de hver gang er blevet overgået af en mere alvorlig af slagsen.
»Jeg kan garantere, at efter det næste kollaps, er der ingen, der vil huske dot-com boblen som andet end en indledning,« skriver John C. Dvorak, der frygter, at den næste krise får navnet: Web 2.0 boblen.
Hvor Cd-rom-boblen blev overhalet af den teknologiske udvikling, og dot-com-folket snublede i astronomiske forventninger til e-handel, så er Dvorak dog lidt i tvivl om Web 2.0 boblens achilleshæl.
Men han gætter på, at den hastigt eskalerende fremkomst af sociale hjemmesider som MySpace, LinkedIn og Facebook vil være med til at fremprovokere et nedbrud. Desuden er han bange for, at den store begejstring for Youtube-lignende sider blandt investorer også kan være med til at udløse en ny krise.
Læs resten af klummen (Link nederst).