Ved internettets kommercielle gennembrud var Jubii i mange danskeres øjne synonymt med selve internettet. Men sådan er det ikke længere.
Den danske søgeportal har mistet den dominerende rolle, og nu skal der store ændringer til for at generobre det tabte terræn.
Udviklingen af både design og indhold har ikke rokket sig bemærkelsesværdigt de seneste år, men Jubiis administrerende direktør, Peter Lundsgaard siger til Berlingske, at store omvæltninger er på vej til efteråret.
Stort set hele konceptet skal rives ned og bygges op fra grunden. For eksempel er Jubiis definition som "portal" til debat.
»Da nettede startede, havde folk tillid til indholdet på den enkelte portal. Men i dag giver portalerne bare en oversigt over deres eget tvivlsomme indhold. De har slet ikke den rolle, de havde i gamle dage. Og vi er nødt til at erkende, at hvis vi virkelig vil give brugerne det, de vil have, kan vi ikke nøjes med det, vi har,« siger Peter Lundsgaard.
Det betyder, at Jubiis oprindelige funktion som søgemaskine skal genskabes.
Men de planlagte ændringer rummer især et helhjertet sats på at blive en regulær indholdsleverandør. Lundsgaard peger på yderlige profilering af siden Amine.dk, der er målrettet kvinder og et kommende medie, der er henvendt til mænd. Desuden er et gossip-site under udvikling sammen med to andre sider, som Jubii stadig holder hemmelige, skriver Berlingske.
Jubii opsiger også aftaler med hovedparten af de indholdleverandører, der i øjeblikket får sit indhold vist på Jubii.dk. Det er for eksempel Politiken og magasinet M!. Ifølge Peter Lundsgaard vil 80 procent af Jubii være nyt ved årets udgang.