Hårdt presset arbejder teknologiselskabet Cellpoint i øjeblikket på at optage et lån på 76 millioner kroner for at kunne fortsætte driften. Selskabet er anført af den danske it-entrepenør og 2M-stifter Michael Mathiesen, og med svigtende salg og et millionunderskud i 2005 ser det ikke godt ud for selskabet.
Teleanalytikeren John Strand vurderer, at konkurrenterne på markedet for trådløse headset haler ind på Cellpoint, og at det er ved at være sidste udkald, hvis selskabet skal få fordel af sit efterhånden beskedne forspring.
»Den firstmover-fordel Cellpoint har haft, er hastigt ved at forsvinde, i tak med at konkurrenter som GN Netcom er på vej med produkter, der kan konkurrere direkte med Cellpoints trådløse headset,« siger John Strand til Børsen.
En del af baggrunden for den kritiske situation er, at Cellpoint havde kalkuleret med et gennembrud på det kinesiske marked - et gennembrud som udeblev.
Det globale marked for trådløse headset voksede i 2005 med 40 procent. Det anslås, at der i alt blev solgt mellem 60 og 70 millioner enheder i 2005.