I starten af februar kunne News Corporation-ejeren Rupert Murdoch præsentere den længe ventede iPad-avis The Daily i New York. Der er ansat mere end 120 journalister til at producere The Daily, der skal levere op til 100 sider med nyheder om dagen til iPad-ejere for 99 cent om ugen eller 39,95 dollar om året.
I øjeblikket er The Daily kun tilgængelig for iPad-brugere i USA, mens det ikke er muligt at købe The Daily i den danske App Store. Det kan man dog omgå ved at bruge en amerikansk iTunes-konto.
Nu fortæller News Corporation, at The Daily bliver tilgængelig i de vesteuropæiske lande inden udgangen af juni måned. Jonathan Miller, der er digital chef hos mediegiganten, nævnte specifikt Storbritannien, Frankrig og Tyskland i en præsentation på en mediekonference i Abu Dhabi.
Men han antyder, at The Daily også bliver lanceret i andre europæiske lande samtidig. News Corp. venter angiveligt på at Apple skal komme på plads med sin nye abonnements-tjeneste i Europa. Det skriver Financial Times.
Apple forhandler i øjeblikket med de europæiske mediehuse og forlag, der har udtrykt skepsis overfor de nye regler som vil tvinge dem til at bruge Apples eget betalingssystem til salg af digitale aviser og magasiner – og aflevere 30 procent af omsætningen til Apple.
I den første tid har det været helt gratis at læse The Daily. Men fra næste uge skal læserne betale for iPad-avisen. Det er øjeblik, som Jonathan Miller kalder for ”sandhedens time”. Så vil det vise sig, om læserne faktisk er parat til at betale for at få leveret daglige nyheder til tavlecomputeren.
Avisen kommer kun til tablet-pc'er – der er hverken planlagt en printversion eller en onlineudgave. Foruden tekst og billeder er der også HD-videoer og lyd – ligesom det kendes fra andre magasin-apps til iPad. Det er dog muligt at læse de enkelte artikler på nettet, men der findes ikke en fælles web-forside.
Det forlyder også at der kommer en Android-version af The Daily allerede i andet kvartal – altså omtrent samtidig med lanceringen i Europa.
ComON har også anmeldt The Daily og her efterlyser vi nytænkning i den digitale avis, som lever sit liv bag en betalingsmur.