Seks gange i denne uge lykkedes det ip-telefoni-udbyderen V2tel at sende e-mails med driftoplysninger til mere end 1200 e-mailadresser uden at sløre modtagerne.
Den alenlange liste er en ønskeliste for spammere eller andre firmaer på udkig efter nye kunder.
»Det er selvfølgelig under al kritik. Det burde ikke kunne ske. Det er en fejl i vores program, som er rettet nu, så det skulle ikke kunne ske igen, men vi vil selvfølgelig meget gerne beklage fejlen,« siger salgsdirektør Mikkel Vibits.
Ud over at de mange modtagere fik deres adresser blotlagt, var kunderne også forarget over, at e-mailen indeholdt et telefonnummer til V2tels supportlinje, som tidligere var et betalingsnummer med en hårrejsende minuttakst. Dermed kunne man anklage V2tel for at tjene penge på sin egen fejl. Men det afviser salgsdirektøren.
»Det har været et betalingsnummer tidligere, men det er det ikke længere,« siger Mikkel Vibits.
Nye og gamle kunder
Det har i dag ikke været muligt at få kontakt til Datatilsynet, der overvåger denne type overtrædelser. Men tidligere sager viser, at tilsynet forventer en anmeldelse fra en krænket part, før der bliver opstartet en sag og undersøgt, om der er tale om følsomme oplysninger. En sådan anmeldelse kan allerede være på vej.
Flere af de kunder, som modtog de seks e-mails fra V2tel, er nemlig slet ikke kunder hos firmaet længere. Det skabte yderligere forargelse i de mails som efterfølgende blev sendt rundt mellem modtagerne.
Søren Rigborg, der er kreativ direktør i firmaet Emaze New Media i Aalborg, sendte en mail ud på listen og fik lynhurtig respons.
»Indtil videre har jeg fået svar fra mindst 25 andre, som spørger, hvordan man skal forholde sig, og hvor man skal klage,« fortæller Søren Rigborg, der som flere tidligere kunder på den spontant opståede mailingliste brugte muligheden til at ytre sin generelle utilfredshed med V2tels produkter.