På business.dk kan man i dag læse, at Matas er blevet tvunget til at åbne en internetbutik efter pres fra Konkurrencestyrelsen. Det berlingske nyhedssite skriver, at kæden i april modvilligt måtte ophæve et forbud over for sine forhandlere, som ikke måtte sælge varer via internettet, da konkurrencestyrelsen opfatter det som et brud på konkurrencelovgivningen. Tilmed skulle Matas efter sigende have holdt sig fra e-handel blandt andet af frygt for at kannibalisere butikkernes omsætning.
Kædens informationschef Henrik Engberg Johannsen afviser dog, at konkurrencestyrelsens afgørelse har nogen sammenhæng med lanceringen af den nye e-butik, der vil slå dørene op omkring den 1. august.
»Det er noget vrøvl, og det har intet med sagen at gøre. Matas har planlagt lanceringen af en internetbutik længe før konkurrencestyrelsens påbud. Vi gør det ene og alene, fordi vi ser en stigende interesse fra forbrugerne,« siger Henrik Engberg Johannsen til ComON.
Tal fra DIBS Payment Services viser, at omsætning på e-handlen i Danmark er steget fra cirka 18 milliarder i 2004 til knap 22 milliarder i 2007. Omkring fem procent af transaktionerne omhandler køb af kosmetik, personlig pleje og helse.
»Vi forventer en årlig omsætning i internetbutikken på minimum 20 millioner - efter august 2009 vel at mærke,« siger Henrik Engberg Johannsen.
Matas opfatter det første år som en form for testperiode, der skal hjælpe til at udvikle det helt optimale koncept. Derfor vil den nye e-butik i første omgang indeholde cirka 500 varenumre.
»Inden for et års tid vil vi have det helt optimale koncept klar. Men det vil naturligvis altid være sådan, at man får det bedste udbytte af vores mange gode råd ved at handle fysisk ude i Matas-butikkerne,« siger Henrik Engberg Johannsen.
Han oplyser desuden, at der - ud af den samlede antal Matas butikker på 295 - findes 53 selvstændige Matas-butikker, som har lov til at lave deres egen e-butik.
»Men dem er der ikke så mange af. Faktisk er der kun én butik, der har gjort det, og den ligger i
target="blank">Skejby,« fastslår Henrik Engberg Johannsen.
Kan man så ikke forestille sig, at Matas bliver presset ud i denne satsning, fordi 53 selvstændige Matas-netbutikker ville stjæle omsætning fra de resterende 242, såfremt de ikke hopper med på e-handel-bølgen?
»Det kan jeg da godt forstå, du tænker over. Men jeg kan kun understrege, at når vi starter salg på nettet, så sker det ene og alene fordi, vi har analyseret os frem til, at der er en stigende interesse hos forbrugerne på at spare tid,« siger Henrik Engberg Johannsen.