Den 10. marts har Facebook afsluttet testfasen for det nye layout til sine Facebook Pages, der typisk bruges af firmaer, foreninger og offentlige personer – fra denne dato bliver alle sider automatisk skiftet til det nye layout.
Foruden en række ændringer i det grafiske design – billedgaleriet i toppen, et mindre profilbillede, nye navigationsmuligheder – betyder det også, at der kommer en række nye funktioner for administratorer af firmasider.
Den enkelte administrator kan fremover vælge mellem at publicere indhold på siden i sit eget navn eller i firmaets navn. Hvis man vælger at overtage firmaets rolle, er der en række nye muligheder.
En Facebook-side kan eksempelvis ”synes godt om” en anden side, og dermed abonnere på kommende statusopdateringer. En Facebook-side kommer dermed til at fungere som en normal bruger på Facebook og kan altså f.eks. efterlade kommentarer på andre sider.
I admin-systemet er der nu en ny newsfeed, hvor man kan se alle sådanne meldinger i kronologisk rækkefølge. Det kan jo eksempelvis bruges til at holde øje med konkurrenterne på Facebook.
En anden vigtig nyhed er, at administratorer nu kan vælge at få tilsendt en besked når det sker noget nyt på den pågældende Facebook-side – enten som en besked til den private Facebook-konto eller en e-mail.
Facebook lægger ikke skjul på, at man gerne ser at mange virksomheder flytter deres hjemmeside over på denne platform. De nye funktioner er dermed også et forsøg på at gøre det mere interessant at opbygge en firmaside på Facebook.