Den nye lov om hvidvaskning trådte i kraft 1. marts, men Finanstilsynet agter at bruge et halvt år på at lave en vejledning til loven. Imens stilles de danske netbanker dårligt over for deres konkurrenter - de traditionelle banker. Det får nu Skandiabanken til at klage til Økonomi- og Erhvervsminister Bendt Bendtsen over Finanstilsynet.
For at leve op til den gamle hvidvaskningslov skal alle banker have tilsendt en kopi af nye kunders identifikationspapirer. Det er imidlertid en klods om benet på netbankerne, der foretrækker at klare kontakten til kunderne via telefon eller mail.
Tidligere har Skandiabanken håndteret identifikationen ved at køre kundernes elektroniske oplysninger op mod cpr-registeret, men det satte Finanstilsynet en stopper for i november sidste år. Den nye lov tillader denne samkøring med uafhængige registre, men netbankerne bremses af Finanstilsynets manglende vejledning.
»Det ønsker Skandiabanken at gøre, men de kan ikke få svar fra Finanstilsynet på, om de må gøre det, før vejledningen kommer. Nu har vi ventet siden 1. marts. Det er lidt absurd, at banken er nødt til at rette sig efter den gamle lov, når den nye er trådt i kraft. Og jeg finder det stærkt kritisabelt, at Finanstilsynet ikke for længst har udarbejdet den vejledning,« siger Skandiabankens advokat, Henrik Hein, til Jyllands-Posten.