To forskere fra Penn State School of Information Sciences and Technology i Pennsylvania, USA, har gennemgået 450.000 søgninger, som blev gennemført på søgemaskinen AllTheWeb.com i en 24-timers periode, og deres undersøgelse viser blandt andet, at halvdelen af alle surfere kun udførte én søgning, og af dem besøgte halvdelen kun et enkelt af søgeresultaterne. 80 procent af alle brugere benyttede sig af mindre end fire af søgemaskinens hits.
»Folk laver vurderer øjeblikkeligt om de vil blive på et site, og hvis sitet ikke giver de3 ønske indtryk, bliver det undgået,« forklarer Dr. Jim Janson, der er assisterende professor, og en af de to hovedkræfter bag undersøgelsen.
Forskernes resultater er interessant læsning for de virksomheder, der bruger søgemaskiner til at promovere sig, og illustrerer vigtigheden af at have en god ranking på nettets søgemaskiner. Web-udviklere skal være fuldstændig sikre på, hvad deres sites handler om, hvis de vil tiltrække surfere.
»Selv om søgemaskiner er gode, er der plads til forbedringer,« siger Dr. Jansen. »Niche-maskiner, der fokuserer på et snævert emne, eller maskiner, der samler og grupperer resultater, der ligner hinanden, er måske den bedste måde at sikre relevante søgeresultater.«